NRK Meny

Kan bli to ferger ved Sølsnes–Åfarnes i juni

Fjord1 kan ikke love to ferger i sambandet Sølsnes–Åfarnes før til sommeren. Selskapet blir utfordret til å finne en permanent løsning – helst innen påske.

Ferje Sølsnes - Åfarnes

TRAFIKKERT: Fergesambandet mellom Sølsnes–Åfarnes er sterkt trafikkert. Om Fjord1 sine skisser til løsning blir godkjent av Statens vegvesen og samferdselsavdelingen, vil det bli en permanent tofergeløsning fra og med i midten av juni.

Foto: Roar Strøm / NRK

Den store trafikkveksten i fergesambandet Sølsnes-Åfarnes på fylkesvei 64 fører til at mange må sette igjen bilen, eller vente til neste avgang.

Samferdselsutvalget i fylket har utfordret Fjord1 til å finne en permanent tofergeløsning, og det helst før påske.

– Det er kort tid, men det er absolutt realistisk å få til en tofergeløsning, fra og med sommeren av, sier regionleder Børre Eimhjellen i Fjord1.

Har kjøpt inn reserveferge

Under sommersesongen er det vanlig med to ferger på sambandet, men nå er målet å få i gang to permanente ferger som holder rutetidene.

– Det er helt klart ønskelig å gi et best mulig tilbud til brukerne våre og få til en god trafikkavvikling, sier Eimhjellen.

Eimhjellen forteller at selskapet har kjøpt inn en brukt ferge, som skal stå som reserve og være med å løse kabalen, men de trenger tid til å finne mannskap.

– Det er mange utfordringer, og mannskap er en av de. Det er ikke mangel på kvalifiserte folk, men vi må ha de rette folka. Det får vi når vi vet hvilken ferge vi skal sette opp, sier Eimhjellen.

Har sendt inn skisse

Dialogen er på gang, så nå må Statens vegvesen og samferdselsavdelingen komme med sin respons på løsningene som Fjord1 foreslår.

– Nå har vi sendt over en skisse til løsning, til Statens vegvesen. Nå håper vi på at dette er noe som faller i smak, for Fjord1 har stor tro til den, sier Eimhjellen.

Siste video/lyd

Mange geitebønder i landet vil ha den elektriske geiteklaven til Gjemnesbedrifta Nofence. Produksjonen pågår for fullt, men geiteklaven er enno ikkje godkjend. Gründerbedrifta treng beitesesongen 2017 for å gi Mattilsynet dokumentasjonen dei krev.
Dei fleste har meir enn nok med å SJÅ utfor kanten på den hundre meter høge Zakariasdammen i Tafjorden på Sunnmøre.
Men det finst folk som vil betale for å få seg ein luftig tur. Og frå neste veke av kan dei gjere akkurat dét...
Fiskesperra som skal redde den nasjonale lakseelva Driva, blir slakta av ekspertar på behandling av gyrosmitte. Miljødirektoratet er ansvarleg for prosjektet til seksti millionar kroner. Dei meiner det trengst berre små justeringar.