Hele 238 steder i landet ble nominert i konkurransen om «Statens pris for attraktiv stad». Nå har Ulsteinvik kommet til finalen sammen med Bleik, Asker, Seljord, Namsos og Nordfjordeid.
Film til 70 000 kroner
Med en parodi på DnB Nors reklamefilmen med George Clooney, gikk Ulstein kommune hardt ut for å vinne. Den fire minutter lange filmen som presenterer kommunen kostet 70 000 kroner.
- Se filmen her
- Les også:
Omstridt film
Filmen har skapt debatt i kommunen. Ikke alle var enige i at det var riktig å bruke så mye penger på filmen. Andre mente filmen ikke appellerte til unge i etableringsfasen og dermed bommet på målgruppen.
– Filmen skal ha mye av æren
Parodien er vist over 26 000 gonger på YouTube. Ordføreren i Ulstein gleder seg over at Ulsteinvik er videre til finalen og mener at filmen skal ha mye av æren.
– Det viser at vi har gjort noe rett, i kombinasjonen av humor og saklig informasjon. Jeg synes at både kommunen og de som har vært kreative på vegne av kommunen har treft. Jeg vet det ikke er alle som er enige med meg i det, men jeg mener de har lykkes med å presentere kommunen vår på ein humoristisk måte, seier Jan Berset til Vikebladet.
Stedet som er best i stand til å øke innbyggernes trivsel, tilhørighet og stolthet, vinner konkurransen og får 250 000 kroner fra Kommunal- og regionaldepartementet. Vinneren blir kåret 21. mai.