NRK Meny

Disse busselskapene vil til Møre og Romsdal

Stadig flere busselskap utenifra jakter nå på større busskontrakter i fylket vårt.

Trønderbilene AS

Trønderbilane med hovedsete i Levanger har meldt sin interesse i Molde og Gjemnes.

Foto: Trønderbilene AS

Artikkelen er flere år gammel.

Fem busselskap konkurrerer om busstjenestene i Molde og Gjemnes de neste sju åra, og det syns oppdragsgiver fylkeskommunen er bra.

– Vi synes det er veldig interessant at konkurransen øker, sier seksjonsleder Dag Hole.

LES OGSÅ:

Fem aktører

De som har meldt sin interesse er Boreal Transport med hovedkontor i Stavanger og Trønderbilane som styres fra Levanger, i tillegg til Nettbuss Midt-Norge, Tide Buss og Atlantic i Fræna. Dagens operatør er Nettbuss Midt-Norge.

– I kontraktene våre tar vi grep for å sikre at de har tilstrekkelig lokalkunnskap. I utgangspunktet mener vi det ikke er avgjørende hvor tilbyder har hovedsete. Om det er i eller utenfor Møre og Romsdal, sier Hole.

Hole sier det likevel er viktig å ta vare på miljøet og arbeidsplassene som finnes lokalt i bussbransjen. Han understreker at de ansatte som er berørt, vil ha rettigheter i det nye selskapet som vinner anbudskontrakten.

Laveste pris vinner

Vel 1 million kilometer med bussruter i Moldeområdet skal betjenes fra nyttår og i sju år framover. Det gjelder både rutebuss og skolebuss. Pristilbudene varierer fra vel 31 kroner rutekilometeren til drøye 37 kroner.

– Det vil være laveste pristilbud som vinner, sier Hole.

Siste video/lyd

Mange geitebønder i landet vil ha den elektriske geiteklaven til Gjemnesbedrifta Nofence. Produksjonen pågår for fullt, men geiteklaven er enno ikkje godkjend. Gründerbedrifta treng beitesesongen 2017 for å gi Mattilsynet dokumentasjonen dei krev.
Dei fleste har meir enn nok med å SJÅ utfor kanten på den hundre meter høge Zakariasdammen i Tafjorden på Sunnmøre.
Men det finst folk som vil betale for å få seg ein luftig tur. Og frå neste veke av kan dei gjere akkurat dét...
Fiskesperra som skal redde den nasjonale lakseelva Driva, blir slakta av ekspertar på behandling av gyrosmitte. Miljødirektoratet er ansvarleg for prosjektet til seksti millionar kroner. Dei meiner det trengst berre små justeringar.