I går aksjonerte Natur og ungdom i Molde for bedre kollektivtrafikk.
- Les også:
– Det er både viktig og positivt. Ungdom er en gruppe som ikke har tilgang på bil og har ikke førerkort. Derfor er det viktig at ungdom bruker kollektivtilbudene og engasjerer seg for det, mener Gry Halvorsen i samferdselsavdelinga i fylkeskommunen.
Drahjelp fra ungdom
Det er fylkeskommunen som har ansvaret for kollektivtrafikken. De mener det er veldig bra at ungdom nå skriker ut for å få satsinga på disse tilbudene inn i valgkampen.
I det rushet startet og folk skulle hjem fra jobb rundt klokken halv fire i Molde mandag, hengte Natur og Ungdom opp et banner på gangbroen over E39 mellom Felleskjøpet og Roseby i Molde.
– Det betyr at vi får drahjelp i å få frem et bedre kollektivtilbud og også at vi får opp bruken av tilbudet. Det er veldig positivt at ungdom engasjerer seg for det, sier Halvorsen.
Grønt engasjement
Lars Christian Bjørnå, leder i Grønn Ungdom i Møre og Romsdal, mener at dagens kollektivtilbud i fylket ikke er bra nok, og gunstige løsninger for bilistene kan være grunnen.
– Hvis man alltid skal legge til rette for bilistene blir det ikke bedre for dem som ønsker å reise kollektivt, sier Bjørnå.
Han vil ikke at folk skal tvinges til å bruke bussen. Men han mener at færre parkeringsplasser har mange fordeler.
– Det gjør at vi får et mer levende sentrum og grønnere byer.
En av grunnene til at mange unge ikke flytter tilbake etter endt utdanning i en storby er blant annet på grunn av dårlig kollektivtilbud.
– Det skjønner jeg veldig godt. Det er ikke sikkert jeg heller blir boende her for alltid, men uansett vil jeg jobbe for et bedre kollektivtilbud i fylket. Det er ikke bare å sprøyte inn penger. Jeg mener vi må ha konkrete planer. En av dem er hyppigere avganger med buss mellom Ålesund og Kristiansund. Da kan man reise mer på impuls, sier han.
– Viktig å bruke penger på buss
Halvorsen mener det er veldig viktig å bruke penger på kollektivtilbud – men et styrka tilbud gir ikke nødvendigvis flere bussreisende.
- Les også:
– Det må kombineres med andre tiltak. En viktig del av forklaringa er at mange har tilgang på bil, og mange velger den i stedet. Vi ser også av erfaring, og forskning viser, at har man god tilgang på parkering velger veldig mange bilen.
Men er parkeringa begrensa, eller dyre, blir folk tvinga over til å bruke sykkel eller buss.
– Det høres ikke så hyggelig ut, og er vanskelig å få til, men fjerner man biler kan man bruke arealet til mange andre ting. Og bruker flere buss får vi en bedre miljøsituasjon, sier Halvorsen.