Rolf Fiskerstrand er administrerende direktør ved Fiskerstrand Verft. Foto: Svein Winther.
Svært viktig
Ferga har en kapasitet på 600 passasjerer og 76 biler, og skal settes i trafikk mellom Rømø i Danmark og den tyske ferieøya Sylt i juni 2005.
Det er også store muligheter for at Fiskerstrand Verft får levere en tilsvarende ferge for samme rederi våren 2006.
Dette er en svært viktig kontrakt, sier administrerende direktør Rolf Fiskerstrand.
Klappsalver
I dag tidlig fikk de ansatte vite at verftet hadde fått i havn en ny kontrakt, og nyheten ble møtt med klappsalver.
Administrerende direktør Rolf Fiskerstrand sier verftet har vunnet fram i tøff konkurranse med andre europeiske verft, blant annet det polske verftet Remontowa som har levert flere ferger til norske rederi.
Slik skal den nye ferga se ut.
Anerkjennelse
Det er først og fremst kvalitet og leveringssikkerhet, og ikke pris, som gjør at verftet har vunnet kontrakten, mener Fiskerstrand. Kontrakten er en god internasjonal anerkjennelse av norsk fergeekspertise, sier han.
Skroget skal bygges ved Western Shipbuilding Yard i Klaipeda i Litauen, og dette er det femte skroget de leverer til Fiskerstrand Verft. Arbeidet med å ruste ut skroget starter ved Fiskerstrand Verft i februar 2005.
Det tyske rederiet vil i første omgang bruke 120 millioner kroner på prosjektet.