Hopp til innhold

– Man må tillate seg selv å leke

Du husker ham kanskje fra TV-ruta. På 90-tallet herjet han som Q-Jon på NRK, med en uhøytidelig tone som skapte oppsikt den gang. I dag hyller han kreativiteten, og sier at alle kan finne en kreativ åre inne i seg.

Jon Henriksen

Jon Henriksen lager egne muppetshow-dukker i porolon. Disse dukkene han bruker han under opptredener.

Foto: Kjetil Lillesæter / NRK

I enkelte sammenhenger kaller han seg Jon Humørfilosof Henriksen. Og de aller fleste som skal karakterisere Jon Henriksen henter nok frem ordet kreativ som et av de første ordene. Med det direkte blikket og det lune smilet kan man se at man har med en åpen og idérik person å gjøre.

– Alle har en kreativ åre

Nå er han ikke idérik bare på egne vegne. I dag oppfordrer han oss alle til å lete etter de kreative sidene i oss. Han mener at altfor mange setter begrensninger i forhold til sin egen kreativitet.

Alle kan gjøre noe. Derfor er alle i utgangspunktet kreative. Altfor mange går rundt og tror at de ikke er kreative. Dermed lager de en slags vegger for seg sjøl. Etter hvert tror de at de ikke kan gjøre noe som helst, sier Henriksen i morgenmagasinet "God helg" på NRK P1.

Jon Henriksen

I Ålesund har Jon Henriksen hatt en rekke funksjoner, blant annet som en av frontfigurene under Båtfestivalen.

Foto: Terje Reite/NRK

– Fortsett gjerne utenfor dusjen

I 1996 flyttet Q-Jon til hjembyen Ålesund. Han fortsatte å lage de populære programmene for NRK. Men tidlig på 2000-tallet avsluttet han og NRK samarbeidet om å lage barne-TV.

Gjennom arbeidet som leder i en attføringsbedrift i Ålesund har han fått erfare hvor viktig det er at hver enkelt leter frem sin egen kreativitet. Uansett om folk nekter for å ha en kreativ side, ligger den der. Og ofte kommer den frem når folk føler seg trygge bak en låst badedør.

Det er jo supert at folk synger i dusjen. Det er jo trivelig. Og det er jo kreativt. Vi har alle fått tildelt en gave. Vi kan øve og vi kan bli bedre. Alt man kan er lett. Alt som er vanskelig kan man øve på. Da blir det lettere etter hvert. Alle trenger ikke bli mestertegnere eller virtousmusikere. Det er jo ikke nødvendig, sier Henriksen.

I programmet kan du også høre Jon Henriksen spille på sin nyproduserte sigarkasse-gitar.

– Det er aldri for sent

Henriksen mener at man godt kan utvikle de kreative evnene sine også som voksen. Man trenger slett ikke tro at man har stivnet.

– Man har slett ikke stivnet. Som voksen har man større mulighet til å bygge på erfaring. Å ha blitt voksen er intet hinder når det gjelder å utvikle kreavititeten. Men det kan være mat for unnskyldninger for ikke å tørre, påpeker Henriksen.

– Det er tull å slutte å tulle

Titt og ofte har han møtt argumentet om at det er for sent, og at det ville være lettere å utvikle kreative evner nårman var barn. Dette ser han på som er eller mindre lettvinte unnskyldninger til ikke å komme videre. Han viser til at man lett kan lære nye språk som voksen. Man kan lære om nytt teknisk utstyr og lære å kjøre bil.

På samme måte kan man lære å tegne og male. Noen trenger mer opplæring. Men man bestemmer selv hva man vil og hvor langt man vil gå. Mange vil ha stor glede av å tillate seg selv å bruke mer av den kreative siden av seg.

– Hvorfor tror du at mange legger begrensninger på seg selv?

– Veldig mange BLIR begrenset. Vi blir fortalt veldig tidlig hva vi skal bruke tid på og hva vi IKKE skal bruke tid på. Vi blir bedt om å slutte å tulle og slutte å leke. Men DET er tull det. Man MÅ tillate seg selv å leke!

– Jeg omgir meg med kreativiteten

Humørfilosofen sitter ofte i kjelleren og lager saker og ting. Selv sier han at han roter litt med aktivitetene sine. Han beskriver kjelleren sin som noe av det nærmeste man kan komme paradiset.

Jeg liker å omgi meg med kreativiteten min. Noen kaller det kanskje rotete. Men jeg vet hvor alt er. Her har jeg alt fra spraymaling, til små verktøy og store verktøy, sager, tegnesaker, og gamle passere .....

Jon Henriksen forteller at mye av utstyret han har i kjelleren er kjøpt hos brukthandlere. Han liker å se at verktøyet har blitt brukt og slitt gjennom lengre tid.

Det gir meg liksom en slags nærhet til de som har brukt verktøyet for mange år siden, sier han.

Jon Henriksen

Jon Henriksen har vært en viktig medspiller i teatermiljøet i Ålesund. Dette er fra en oppsetning av Per Asplins Putti Plutti Pott.

Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRK

– Jeg har også mange skuffer

Kjelleren hans kan på mange måter minne om et lite lydstudio, men med mange flere andre typer utstyr. Det hele begynte som et lydstudio. Og han har en rekke instrumenter i kjelleren fortsatt. Mye av tingene han omgir seg med ligger også i de mange skuffene på den store kjøpmannsbenken i kjellerrommet.

Denne benken er litt sånn som meg. Jeg har også mange skuffer, humrer den tidligere TV- og radiounderholderen.

Blant annet lager han hånddukker i «Muppet-show»-stil. Med hode av porolon og øyne av skjeer har han tryllet frem en figur med sjel. Og når Jon Henriksen legger på en litt rusten ålesundsstemme får figuren liv.

– Jeg lager dem etter klippe-og-lime-metoden. Utgangspunktet er flak med porolon. Jeg klipper ut ørene, limer dem på, sprayer litt. Jeg bruker vel en dag eller to på en slik dukke, forteller han om en av dukkene som har fått bli med på opptredener.

Det blir kanskje ny tv-kanal i Ålesund.

De siste årene har Jon Henriksen ledet medieproduksjonsavdelingen på attføringsbedriften Brisk.

Foto: Pål Kristian Lindseth / NRK

Lager cigar-gitarer

Jon Henriksen drar også frem et musikkinstrument han har laget. Man kan se at det ligner på en gitar. Det har jo den karakteristiske halsen og den har strenger. Men der gitaren har buede, avrundede former, består dette instrumentets kropp av en firkantet kasse.

Dette er en sigarboksgitar, sier Jon Henriksen, og drar i gang en blueslignende låt med fire akkorder.

Den er laget av en sigarboks. En stokk danner halsen, og Jon Henriksen har utstyrt halsen med gitarbånd. Den er påmontert gamle stemmeskruer fra en gitar og vips har man et instrument man kan spille musikk på.

Her har jeg også noen knaster og knotter fra en gammel fiolin slik at jeg kunne feste strengene i den andre enden. Sigarboksene fikk jeg fra en kar som driver sigarbutikk i Ålesund.

– Nektet å la seg begrense

– Egentlig er dette et tradisjonsinstrument fra slavetidens Amerika. Slavene hadde jo ikke mulighet til å kjøpe seg instrumenter. De fikk tomme sigarbokser, fant pinner som de spikket og brukte spiker, ståltråd og kattetarmer.

Cigar-gitarene er nærmest blitt en symbolsak. De ble først laget av mennesker som ble fornedret og som levde i ytterste nød. Men de ville beholde den kreative åren, til glede for både seg selv og andre.

– Slavene nektet å la begrensningene begrense seg så veldig. De brukte kreativitet til å berike livet sitt og å berike andres liv. Det kom mye fantastisk bluesmusikk og gospel ut av dette.

Jon Lazaron

Jon Lazaron var en av figurene som Jon Henriksen hadde i Q-Jon-programmene.

Foto: NRK

Kreativitet mot mobbing

Jon Henriksen forteller hva det kan gi å være mer kreativ. Han forteller om en barndom der han fikk høre kommentarer rundt sin egen kroppsfasong. Det var kommentarer som ikke direkte skapte gode følelser. Men gjennom kreativitet så han alltid lyspunkt.

Jeg selv blir i bedre humør når jeg er kreativ. I tøffe tider kan kreativiteten fungere som terapi.

Jon Henriksen bruker seg selv for å forklare hva han mener. Han karakteriserer seg selv ikke akkurat som noen tynn og spretten person. Tvert om har han en fyldig og frodig kropp. Det gikk ikke upåaktet hen da han gikk på skolen.

Jeg fikk gjennomgå både på den ene og den andre måten, med klar beskjed om at jeg var tjukk. Da fant jeg ut at jeg kunne lage trommer. Jeg tok dem med fra sløyden til et vedskjul hjemme. Jeg dundret og hamret og fikk ut masse frustrasjon. Jeg ble helt utslitt, men i mye bedre humør. Jeg hadde fått det ut, forteller Jon Henriksen.

– Kreativitet er å ikke stagnere

Noen har kanskje en snever oppfatning av hva kreativitet er. Jon Henriksen har et vidt syn på kreativiteten. For Henriksen handler det mye om at situasjonen man er i nå ikke må bli sementert for alltid.

– Å være kreativ er å komme seg videre og ikke stå stille. Kreativitet er motsatsen til å stagnere.

– Det er altså ikke bare å tengene, male, danse og lage ting?

– Nei. Det handler om alt du gjør. Og ved å tillate deg å bruke kreativiteten kan du komme deg videre, og du kan hjelpe andre til å komme seg videre.

– Jeg har vært heldig

Jon Henriksen var lenge en kjent underholder på TV og radio. Han laget barne- og ungdomsprogrammer på NRK, han jobbet i barneradioen og har jobbet med underholdning på NRK P1.

Se Q-Jon i aksjon. Dette programmet var det første av åtte som ble sendt på ettermiddagstid i NRK1 høsten 1997.

VIDEO: Jon Henriksen produserte barne-TV fra hjembyen Ålesund. Her er et gjensyn med Q-Jon (NRQ) fra 1. september 1997.

Etter at han sluttet med å produsere programmer på NRK har han brukt sin egen kreativitet i den påfølgende fasen av sitt eget yrkesliv.

Jeg har vært heldig, og er en fyr som har mange rare ideer. Jeg har fått være med på veldig mye rart. Alltid har jeg fått lov til å bruke den kreative siden av meg selv. Jeg syntes det ikke var særlig kreativt å skulle sette meg ned og sture da det ble slutt på Q-Jon-programmene.

Snart kommer barneboken

I Ålesund etablerte Jon Henriksen frisørsalong, han ble kjøpesenterleder og startet en medieavdeling på attføringsbedriften Brisk. Nå driver han sitt enmannsforetak, multimediebedriften Hendrix Media.

Barnebok

Dette er en tegning fra barneboken som Jon Henriksen kommer med snart. På panseret står Luri Duri. ved rattet Barnehagbart og ved siden av bilen Kule Dyret.

Foto: Terje Reite / NRK

Og snart kommer jeg med en barnebok. Jeg driver og tegner litt, og tre av disse figurene jeg tegner bor i gulvet under en barnehage. Det er Barnehagbart og hans gode venninne Lurid Duri og Kule Dyret. Her blir det flere historier om hva disse tre figurene driver med, smiler Jon Henriksen lurt.