Det lukter hamburger og pommes frites når Jon Håvard Sevaldsen kommer kjørende i bilen sin.
– Jeg får ikke mindre lyst på gatekjøkkenmat akkurat, ler han.
I snart fire år har Sevaldsen kjørt på frityrolje som han har samlet inn fra lokale gatekjøkken på Sunnmøre. Det begynte som en hobby, og har nå blitt ganske tidkrevende.
Ikke bare bruker han mye tid på å filtrere olje, men han driver også en facebookside om temaet og besvarer flere hundre henvendelser i året fra folk som er interessert i å gjøre det samme som han.
– Det er ganske mange som bruker meg som en Wikipedia.
Jon Håvard Sevaldsen har kjørt på frityrolje i flere år og har ingen planer om å slutte.
Foto: Idun Aalbu Rasmussen / NRKAnne Flisnes eier Annes Gatekjøkken i Ålesund. Hun er en av dem som velvillig gir brukt frityrolje til Sevaldsen.
– Jeg synes det er helt fantastisk. Hva skal du bruke det til ellers?
Gatekjøkkenet hennes bruker 70 til 80 liter frityrolje hver uke. Hun innrømmer at hun har tenkt en del på at det bare blir søppel etterpå.
– Det er fornuftig å heller gi det vekk slik som dette, sier hun.
Anne Flisnes er glad for at Jon Håvard har nytte av den brukte frityroljen fra gatekjøkkenet hennes.
Foto: Idun Aalbu Rasmussen / NRK– Ikke avfall, men ressurser på avveie
Størker Moe, førsteamanuensis ved NTNU, forsker på biodrivstoff. Han er ikke overrasket over at flere er interessert i frityrolje som drivstoff. Det er billig, men også mer miljøvennlig enn vanlig diesel.
– Det å utnytte avfallsprodukter til et verdifullt produkt, er helt midt i blinken. Det er ingenting som heter avfall, det heter ressurser på avveie.
Jon Håvard samler inn mange liter frityrolje hos lokale gatekjøkken.
Foto: Idun Aalbu Rasmussen / NRKFordi frityrolje kommer fra planter som tar opp CO₂ fra atmosfæren, så blir ikke utslippene fra Jon Håvard Sevaldsens bil like mye som de ville vært om han kjørte på diesel, som gir nye utslipp i atmosfæren.
– I prinsippet er det karbonnøytralt. Ved å kjøre på brukt frityrolje bidrar man ikke til global oppvarming i samme grad, sier Størker Moe.
I stedet for at den brukte frityroljen fra Annes Gatekjøkken blir kastet på dynga, tar Sevaldsen med glede over de mange literne.
Foto: Idun Aalbu Rasmussen / NRKHan advarer derimot folk mot å fylle brukt frityrolje på sine nye dieselmotorer.
– Det er en grunn til at produsentene ikke gir garanti for mer enn 7 prosent biodiesel i det som man fyller på en moderne dieselmotor, sier han og legger til:
– Eldre dieselmotorer er grovere konstruert, mer robuste og mindre utsatt for at ting går tett.
Bilen går like godt på brukt frityrolje som på diesel, mener Jon Håvard Sevaldsen.
Foto: Idun Aalbu Rasmussen / NRKIkke bare bare å fylle tanken
Og selv om det kan virke fristende å hente en kanne med frityrolje og starte som Sevaldsen, er det ikke så enkelt som man skulle tro.
Først lar han oljen stå i noen dager slik at alt av skitt og matrester legger seg på bunnen. Så kjører han oljen gjennom et filtreringssystem han selv har bygget før den fylles på tanken.
Jon Håvard har laget et helt renseanlegg til frityroljen som han bruker før oljen går inn i bilens tank.
Foto: Idun Aalbu Rasmussen / NRK24-åringen bruker mye tid på å filtrere oljen for å forsikre seg om at den ikke ødelegger bilen.
– Det er veldig viktig å undersøke det før man starter, sier han.
Men enten om man vil prøve det eller ikke, så røper Sevaldsen hva som er best med å kjøre på frityrolje:
– Det er lukta av eksosen når bilen er kald. Da lukter det grill og jeg blir sulten, ler han.