Det skriver Skogsholm i ett svar til stortingsrepresentant Eli Sollied Øveraas fra Senterpartiet.
Sollied Øveraas mener det er i strid med Stortinget sitt 20 år gamle vedtak å fjerne disse rabattene, og hun er skuffa over svaret frs samferdselsministeren.
Har sitt på det tørre
Det som virket som en soleklar forutsetning i 1984-85, har sakte, men sikkert forsvunnet etterhvert som Stortinget har behandlet ulike meldinger og planer på 1990-tallet. I 1997 fastsatte Vegdirektoratet nye takstretningslinjer for bompenge-prosjekter på offentlig veg. Her var målet mest mulig likhet mellom bompengsprosjektene i Norge, noe som igjen førte til at rabattordningene ble justert ved flere bompengeprosjekter. I 1999 ble disse retningslinjene innført på Ålesundstunnelene og dermed falt honnør-rabattene bort. Og dermed har samferdselsministeren sitt på det tørre når hun henviser til dette. Men, Sollied Øveraas står fast på at det er urimelig at honnørrabattene er blitt fjernet, og hun mener det er betenkelig at de har glidd ut av systemet uten debatt.
Samferdselsministeren andre argument er at dette er et bompengeprosjekter der inntektene har vært dårligere enn forutsatt.