NRK Meny
Normal

Ingen har gjort seg fortjent til Miljøprisen

Ingen bedrifter har gjort seg fortjent til å motta Miljøprisen i år. Tidligere prisvinner mener at mange ikke vil betale det det koster å være miljøvennlig.

Line Aandal Røijen og Lars Røiri.

Lars I. Røiri, administrerende direktør i Scandinavian Business Seating, og Line Aandal Røijen i Norsk Designråd.

Foto: Johnny Syversen

Ingen bedrifter har gjort seg fortjent til å motta Miljøprisen på Designdagen 2014 i Oslo.

– Vi er overrasket over at ikke flere i næringslivet satser strategisk på bærekraftige produkter og tjenester, sier prosjektleder Line Aandal Røijen i Norsk Designråd.

Deles ut hvert år

vartdal plast

Denne fikk Vartdal Plastindustri AS Miljøprisen for i 2011.

Foto: Vartdal Plastindustri

Miljøprisen deles ut årlig til en av mottakerne av Merket for god design som har utviklet et produkt eller en løsning med fremragende miljøegenskaper.

Vartdal Plastindustri AS fikk miljøprisen i 2011 sammen med emballasjeprodusenten BEWi og designbyrået Inventas. De fikk prisen for å ha redesignet en fiskekasse som skal spare miljøet for 155 tusen tonn med C02.

Jan Endre Vartdal, daglig leder i bedriften, forteller at prisen gjorde at de fikk god omtale og ble lagt merke til av andre.

– Men det er den interne motivasjonen som har gjort størst forskjell, forteller Vartdal.

– Selskap vil ikke vil betale det det koster

Han mener at en slik pris motiverer bedriften til å skape nye miljøvennlige produkt som er gode for fremtiden. Han tror at mange selskap ikke vil betale det det koster å være miljøvennlig.

– Jeg tror at de fleste vil være miljøfokusert, og at folk har gode intensjoner, men at det stopper ofte med tanken. Mange selskap vil ikke betale den prisen det koster å være miljøvennlig, men vi må bli flinkere til å tenke fremover i tid, sier Vartdal.

Den daglige lederen sier at miljøvennlige tiltak kan være negative på kort sikt, men han mener at vi må tenke lenger for å oppnå resultat.

Kan gi klare konkurransefortrinn

Fjorårets vinner påpeker at miljøsatsing kan gi klare konkurransefortrinn.

– Helse og miljø er to globale megatrender som det snart er umulig å komme utenom. Derfor ligger dette i bunnen for vår designfilosofi, og er en hjørnestein i utviklingen av alle våre produkter. Det har vært med på å gjøre oss til den mest lønnsomme stolprodusenten i Europa, forteller administrerende direktør Lars I. Røiri i Scandinavian Business Seating.

De er den eneste bedriften som har mottatt Miljøprisen to ganger. Den norske møbelprodusenten eier merkevaren HÅG, som har blitt en sjelden norsk eksportsuksess.

Ideelt og lønnsomt

– Et av kriteriene for å motta Merket for god design er miljøhensyn, men med Miljøprisen leter vi etter bedrifter som går langt utover dette. Når juryen ikke kan finne en verdig mottaker i år, kan det være et tegn på at næringslivet rett og slett ikke er offensive nok på miljø og bærekraft.

– Vi savner flere ansvarlige, moderne bedrifter som ser at det både går an å ta ideelle miljøhensyn og bruke det som et konkurransefortrinn. Her spiller strategisk designtenking en viktig rolle, sier Line Aandal Røijen i Norsk Designråd.