Regjeringen har en ambisjon om å gjøre E39 fergefri innen 20 år, men ga ingen signaler om trasevalg for fjordkrysningene i Møre og Romsdal da de la frem NTP i fredag.
Halsafjordsambandet er et aksjeselskap som skal arbeide målrettet for ferjefri kryssing av Halsafjorden. Styreleder Kristin Sørheim i Halsafjordsambandet er skuffet over Nasjonal Transportplan.
– Vi er litt skuffet over at regjeringen ikke har valgt konsept nå slik at vi kunne fortsette planleggingen og det kunne gå litt fortere frem, sier Sørheim.
– 20 år er ikke så lang tid. Skal vi nå ambisjonen så er det viktig å bestemme seg for trasevalg så fort som mulig, sier styrelederen.
LES OGSÅ:
– En julegave der du vet hva du får
På Sunnmøre er det uenighet om traseen til en fergefri E 39. Kampen står mellom om Storfjorden skal krysses mellom Hareid og Sula eller mellom Festøy og Solevåg.
Når det gjelder Storfjorden mener både Hafast og Fefast at de har det beste trasealternativet.
Daglig leder i Hareid fastlandssamband, Kjell Sandli, er skuffet over at regjeringen ikke gir signaler om hvilken trase de synes er best.
– Om vi skal stå på og næringslivet skal legge inn betydelige ressurser i et samband for noe som er for samfunnets beste, så må vi nesten forvente oss at vi får sterke signaler tilbake på at det arbeidet vi gjør er ønsket, sier Sandli.
Han er likevel ikke overrasket over at trasevalg ikke er nevnt i NTP.
– Jeg føler dette er en julegave hvor du vet hva du får, så vi hadde håpet på noe mer. Det er veldig mye skyves frem i senere prosesser, sier Sandli.
Hadde store forventninger
Styreleder Paul Kristian Hovden i Fefast hadde også sett for seg at regjeringen skulle være med konkret i Nasjonal Transportplan.
– Vi hadde store forventninger etter signalene fra regjeringen. Da hadde vi håpet at en var litt tydeligere på trasevalg. Når de ønsker å investere mye penger i det, er jeg overrasket over at de ikke sier noe om trasevalget, sier Hovden.
Likevel føler Hovden regjeringen er positiv til Fefast.