Hopp til innhold

Hyller politiet for sjefsavgjørelse

Kapteinen takker politimesteren for at han lot det brannrammede skipet få legge til kai i Ålesund. Han mener dette var avgjørende, både for berging av menneskeliv og for å hindre kantring.

John Tindvik
Foto: Kallestad, Gorm / Scanpix

Det har vært tøffe dager for kapteinen på hurtigruteskipet Nordlys, men nå er dramaet over. I dag forlot skipet kaia i Ålesund, og ble slept til Fiskerstrand verft.

Men det at politimesteren avgjorde at skipet fikk legge til kai, torsdag morgen da det startet å brenne, var helt avgjørende for at det gikk så bra, mener kapteinen.

– Den sjefsavgjørelsen han tok den morgenen ønsker jeg å takke han veldig for.

Jon Steven Hasseldal

Politimester i Sunnmøre politidistrikt, Jon Steven Hasseldal.

Foto: Jannicke Susann Farstad / NRK

Det lettet mine skuldre veldig, sier MS «Nordlys» kaptein John Tindvik.

Les også:

Ikke i tvil

Da politiet fikk melding om brannen klokka 09.20 torsdag morgen, var de ikke i tvil om at skipet skulle få legge til kai i Ålesund. Avgjørelsen ble gjort i samarbeid med Hovedredningssentralen.

– Det var en relativt enkel avgjørelse. Siden dette var en passasjerbåt som er viktig å få til kai, oppveide dette for risikoen. Hadde det vært en annen type båt, så hadde kanskje vurderingen vært annerledes, sier politimester i Sunnmøre politidistrikt, Jon Steven Hasseldal.

Video Skryter av politiet

Unngikk miljøkatastrofe


Det var en stund stor fare for at skipet skulle kantre, og det var bestemt å sende et spesialteam fra Nederland inn i båten, for å sette inn pumper som skulle få ut vannet. På den måten unngikk man en stor miljøkatastrofe.

– Vi er veldig glade for at dette gikk godt. Det er klart at en hurtigrutebåt på bunnen av Ålesund havnebasseng med Brosundet innenfor og flere hundre tonn diesel hadde ikke vært noe særlig, sier Hasseldal.

Les også:

Tilbake til hverdagen

På Ålesund brannstasjon er det tilbake til hverdagen. De har hatt alt tilgjengelig mannskap på jobb ved hurtigruta de siste dagene. Hadde ikke skipet ligget til kai, hadde deres jobb vært mye vanskeligere.

– Vår innsatts hadde blitt betydelig forsinket. Vi måtte hatt helikopterhjelp og båttransport ut. Vi fikk egentlig servert båten og gjort forberedelser på kaien, slik at alt var klart da båten kom, sier varabrannmester i Ålesund, Johnny Stølen.

Når skipet er ferdig reparert vil kapteinen igjen overta kommandoen på Nordlys. Det han er aller mest imponert over er at politimesteren ga fire bergingsfolk lov til å gå inn i skipet som hadde en slagside på 21.7 grader.

– Jeg sier det på nordnorsk: Det var pinadø en sjefsavgjørelse det står respekt av, sier Tindvik.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL