NRK Meny
Normal

Hvor løp Running Girl?

En joggende guide i en interaktiv film skulle gjøre Kristiansund enda mer attraktiv for turister og for folk som vurderer å flytte til byen. Men hvor løp egentlig Running Girl?

Running Girl

Her løper Running Girl (Katrine Kandal) innom flere kjente steder i Kristiansund. En interaktiv film der seerne kan klikke på skjermen og bli mer kjent med det de ser, skulle gjøre Kristiansund enda mer attraktiv.

Foto: Odd Inge Teige

En ung jente (Katrine Kandal) løper innom kjente steder i Kristiansund. Nettfilmen kan stanses der hun passerer, og seerne kan klikke på skjermen og bli mer kjent med det de ser.

Les også:

Running Girl
Foto: Ken Alvin Jenssen

På nettsida runninggirl.no skal guiden vise vei til alt fra turistmål til ledige jobber. Bak nyvinningen sto de lokale næringsaktørene Lønnheim, KBBL, NEAS Sparebank 1 Nordvest og Vestbase.

Skylder på dårlig markedsføring

Det hele begynte med et ønske om å få oppmerksomhet rundt et boligprosjekt. Og så begynte ballen å rulle, og profesjonelle filmfolk ble koblet inn, og ideen om et interaktiv konsept ble til.

Even Lønnheim

Konsernsjef i Lønnheim Gruppen og hjernen bak runninggirl.no, Even Lønnheim.

Foto: Sissel Kvalvik / NRK
Filminnspilling

Filminnspillingen av Running Girl ble gjort i Kristiansund i 2009, og profesjonelle filmfolk ble koblet inn.

Foto: Ken Alvin Jenssen
Filminnspilling i Kristiansund

Fra filminnspillingen i Kristiansund.

Foto: Ken Alvin Jenssen

Men helt siden lanseringen i januar 2010 har det vært stille rundt det ambisiøse prosjektet, som skulle markedsføre Kristiansund på en ny og spennende måte.

Konsernsjef i Lønnheim Gruppen og hjernen bak runninggirl.no, Even Lønnheim mener ideen om en interaktiv film er god, men tror millionprosjektet floppet på grunn av dårlig markedsføring.

– Det har vært altfor dårlig markedsført for at en større brukergruppe kunne få glede av det. Det er bortkastet i den forstand at man hadde ambisjoner om å kunne bruke det mye bredere, og det har man ikke lykkes med, sier Lønnheim.

Lønnheim sier det kan bli aktuelt å dra prosjektet videre, men kun dersom flere næringslivsaktører blir med.

– Det må være interesse for det og flere må syntes at prosjektet er bra. Jeg tok et initiativ, men så har man dessverre gått et år hvor det har skjedd veldig lite. Jeg er innstilt på å dra prosjektet videre, men ikke uten at andre ønsker å være med, sier Lønnheim.

Skeptiske

Men de lokale markedslivsaktørene NEAS, Sparebank 1 Nordvest og Vestbase, som har vært med i prosjektet siden begynnelsen, er skeptiske til å investere mer penger i prosjektet.

Running Girl
Foto: Ken Alvin Jenssen

– Vi som gikk inn i prosjektet er interessert i å få noe igjen for det. Men til nå har det kun vært en kostnad ut og en begrenset nytte inn for de involverte, sier administrasjonssjef i Vestbase Kjetil Bjerkestrand.

Running Girl i Kristiansund
Foto: Odd Inge Teige

– Vi vil ikke gå inn med mer kapital før vi vet hvordan prosjektet skal gå videre. Det er vanskelig å finne frem på nettsiden slik den fremstår i dag, og sluttresultatet ble et ganske dårlig prosjekt, sier markedskonsulent i Sparebank 1 Nordvest, Hans Mellemsæther.

– Vi er interessert i at runninggirl.no skal bli en suksess, men det er avhengig av i hvilken retning konseptet tas videre, sier ansvarlig for markedsføring i NEAS Bård Munkhaug.

Se video fra innspillingen av Running Girl her:

Video nsps_upload_2009_6_15_21_24_59_1204.jpg

Reklamefilm til ingen nytte?

Næringslivsaktørene spilte også inn egne reklamefilmer som ble en del av den interaktive opplevelsen på nett. Men på runninggirl.no har filmen gjort lite nytte for seg, sier Mellemsæther.

– Nå viser vi reklamefilmen på kino istedenfor, forteller Mellemsæther.

– Filmen vår har sannsynligvis ikke nådd frem til målgruppen eller mengden som vi håpet, men filmen har blitt brukt til interne anliggende, sier Bjerkestrand.

– Vi ønsket å tilføre regionen noe nytt og samtidig profilere selskapet vårt. Men runninggirl.no krever at det gjøres en god jobb innen markedsføring, noe som ikke ble gjort. Jeg skulle ønske vi kunne utvikle konseptet videre, slik at målgruppen finner nettsiden, sier Munkhaug.