Hopp til innhold

NTP: 3,4 milliarder kroner til Møre og Romsdal

Milliardbeløp ble tildelt samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal, under pressekonferansen ved Lerstad skole i Ålesund i dag.

NTP

Regjeringspartiene og støttepartiene er enige om å tildele 3,4 milliarder kroner til lokale samferdselsprosjekt gjennom nasjonal transportplan. Fra venstre: Pål Farstad (V), Rigmor Andersen Eide (KrF), Helge Orten (H) og Harald Nesvik (Frp).

Foto: Remi Sagen / NRK

I formiddag møtte politikere fra regjeringspartiene pressen til pressekonferanse ved Lerstad skole i Ålesund.

Parlamentarisk leder i Fremskrittspartiet, Harald Nesvik, kunne i dag fortelle at Møre og Romsdal blir tildelt 3,4 milliarder kroner til E136 og Lerstadvegen, gjennom den nasjonale transportplanen.

Høyre, Frp, Venstre og KrF har bestemt at pengene skal gå til Lerstadvegen i Ålesund, et forbikjøringsfelt på sørsida av Ørskogsfjellet, strekningen Flatmark, Monge, Marstein i Romsdalen, og Stuguflåten–Rødstøl. Det er også tildelt penger til rassikring i Romsdalen.

– E136 er en av de viktigste veiene ut av Møre og Romsdal. Når vi ser på blant annet langtransporten der, er svært viktig å få dette på plass. Lerstadveien er også viktig. Den er en flaskehals videre innover mot byen, med stor trafikkbelastning i et boligområde, forteller Harald Nesvik.

Se sendingen fra pressekonferansen nederst i saken.

– Jubeldag for samferdsel

På pressekonferansen deltok også Høyres medlem i Stortingets transportkomité, Helge Orten, stortingsrepresentant Pål Farstad (V) og stortingsrepresentant Rigmor Andersen Eide (KrF).

Lastebil på E136 gjennom Romsdalen

E136 gjennom Romsdalen er sterkt trafikkert. Eksportveien får nå midler til å utbedre veiene med blant annet forbikjøringsfelt.

Foto: Trond Vestre / NRK

– Dette er en jubeldag for samferdsel i Møre og Romsdal. E136 har vært jobbet med i mange år. Når vi ser trafikken som går gjennom Romsdalen er det bra vi får en sikker vei til eksportveien, forteller Eide.

Nesvik kunne fortelle pressen at prosjektene skulle realiseres så fort som mulig.

– Dette er et prosjekt som ligger inne i første planperiode. Det tar tid å fullføre, men alt ligger til rette for å komme i gang. Noe av betaling på dette blir gjort med bompenger gjennom bypakken til Ålesund, så blir resten statlig finansiert. Nå skal det lukte asfalt i hele fylket.

Ingen avklaring om andre prosjekt

Det som ikke ble nevnt var blant annet Møreaksen og Strynefjellsvegen.

– Det vil komme tilbake igjen til senere. Det som er viktig for oss nå er få lagt frem de prosjektene som det har blitt enighet om, så tar vi det andre etter hvert som det er relevant, forteller Helge Orten.

– Det som nå er klart er det prosjektet som vi forholder oss til i dag. Det er fortsatt arbeid å gjøre med NTP, sier Nesvik.

Vegprosjekter

Flere sto i køen med forventninger om oppstartsmidler:

  • E136 gjennom Romsdalen der mye av varetransporten fra næringslivet går med vogntog til Østlandet
  • Riksveg 15 Strynefjellsvegen som er en viktig transportåre for næringslivet på Sunnmøre.
  • Fjordkryssingsprosjektene Møreaksen, Hafast og Halsafjordsambandet på E39.
  • E136 Lerstadvegen fra Lerstad til Breivika i Ålesund.

I tillegg knyttet det seg spenning til om det kom oppstartsmidler til Stad skipstunnel.

Samarbeidspartia presenterer nasjonal transportplan for Møre og Romsdal