Høyesterett slo tidligere i år fast at Stranda Hamnevesen har brutt loven ved å kreve millioner av Hurtigruten i havneavgift.
Nå går Hurtigruten til nye rettslige skritt, skriver Romsdals Budstikke.
– Prissystemet havnene bruker, etter anbefaling fra Norsk Havneforening, er urimelig og uriktig. Mange steder innebærer praksisen også en ulovlig forskjellsbehandling av Hurtigruten, sier kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten, Anne Marit Bjørnflaten til avisen.
- Les også:
I forliksklagen poengterer Hurtigruten AS at saken gjelder krav om tilbakebetaling av for mye innbetalt kaivederlag i Molde og Romsdal Havn IKS, i perioden fra 2012 og fram til nå.
Hurtigruten mener de bør ha kvantumsrabatt fordi de anløper til faste tider hver dag hele året, og de mener at havnen har satt beregningssatsen for kaivederlaget for høy. I tillegg mener de at Molde Havn ikke kan kreve kaileie for 24 timer når et skip er til kai vesentlig kortere enn dette. På bakgrunn av kravene krever Hurtigruten tilbake 50 prosent av det som er betalt i kaivederlag. Det utgjør ifølge selskapet fra og med januar 2012, og frem til i dag, 4 250 797 kroner.
Molde, Brønnøy, Rørvik, Vadsø, Florø og Båtsfjord har allerede mottatt forliksklager, og Hurtigruten varsler at flere havner står for tur.