NRK Meny
Normal

Høyre: – Ikke riv ned gamle tilbud når nye kommer til

Godt inn i valgkampen strømmer det på med gode løfter. Høyre vil ha to ferger året rundt på Langfjorden, og når Møreaksen kommer vil de beholde trekantsambandet med hurtigbåt mellom Molde-Helland og Vikebukt.

Helge Orten, Heidi Nakken, Lars Olav Hustad, Charles Tøsse, Torgeir Dahl

HØYRE: Disse kjemper for å bevare kollektivtilbud, til tross for at nye veiprosjekt åpner.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Valglogo

– Hurtigbåten er en livgivende åre, og er utrolig viktig både for Rauma og Vestnes, sier Heidi Nakken, fylkessekretær i Høyre i Møre og Romsdal.

Hun er selv en fast bruker av hurtigbåt og ferjer. Men færre vil det bli. Spesielt nå som det nærmer seg ferdigstilling av den etterlengta Tresfjordbrua.

Høyres daglige leder Heidi Nakken og Lars Olav Hustad

Høyres fylkessekretær Heidi Nakken og Rauma-ordfører Lars Olav Hustad.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

– Det er ikke sant at vi da ikke trenger hurtigbåten. De fra Rauma som bruker tilbudet skal ikke på jobb på Helland, de skal på jobb i Molde, og de som er i Vestnes og skal til Molde kan ikke bruke Tresjordbrua til jobb, sier Nakken.

Høyre lanserte i dag to tiltak for å styrke kollektivtilbudet. Året rundt går det to ferger over Langfjorden – og trekantsambandet med hurtigbåt over Romsdalsfjorden skal bevares også etter at Tresfjordbrua og Møreaksen er på plass, mener Høyre-politikerne.

Vil styrke tilbudet

Hun mener at en ikke skal rive ned gamle tilbud når nye kommer til, men heller fokusere på tilføring av nye, gode tilbud.

– Dere vil altså bruke penger på å opprettholde et trekantsamband?

– Ja, hurtigbåttilbudet skal ikke bare bestå, men det skal også styrkes, mener Høyrepolitikeren.

Det kan bli dyrt. Men Nakken mener det må prioriteres. Tilbudet har blitt svekket, men det kan nå bli bygd opp igjen. Rauma-ordfører Lars Olav Hustad er enig i at tilbudet må bevares.

– Vi har masse ungdommer og voksne som pendler til Molde hver dag. De må få muligheten til å ta båten fra Vikebukt for å komme seg til jobb og skole, sier Hustad.

Viktig trafikkåre

Arbeidet med Møreaksen går taktfast mot oppstart. Lenger inne i Langfjorden er fergefri kryssing litt lenger opp og frem, men det betyr ikke nå noen måte at trafikken avtar.

Den andre ferga over Langfjorden skal etter planen tas bort når sommersesongen nå er på hell. Det kan føre til kaos – slik som mange husker fra før den andre ferga kom på plass. Hustad sier dette er en viktig pendlerrute til og fra Rauma, og ikke minst, er det en viktig trafikkåre for transport, eksport og næringstrafikk.

Charles Tøsse og Helge Orten

Fylkesordførerkandidat Charles Tøsse og stortingsrepresentant Helge Orten mener at hurtigbåten er et viktig tilbud.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

– Det har også en stor betydning for hele regionen fordi det går veldig mye langtransport på dette sambandet. Det er ingen samband i hele landet, med like mye trafikk, som ikke har to ferger, sier han.

Stortingsrepresentant Helge Orten (H) mener at staten bør ta regningen for den videre drifta.

– Departementet har satt i gang Statens vegvesen med å se på hvilke veier som kan klassifiseres tilbake til riksveg.

I 2010 ble mange veier klassifisert til fylkesvei.

– Vi mener at en del av disse må tilbakeføres til staten.