NRK Meny
Normal

Her kunne det gått galt inne i tunnellen

Fredag morgen holdt det å gå skikkelig galt inne i den 6594 m lange Innfjordtunnelen på E 136 i Rauma. Et vogntog fra Bring fikk sleng og mistet deler av lasten i veibanen.

Lastebil har mistet lasten

Et vogntog fra Bring mistet fredag morgen deler av lasten i Innfjordtunnelen. Sjåføren har forklart at han fikk sleng på grunn av glatt veibane.

Foto: Tipser

Artikkelen er endret i ettertid, fordi prosjektleder Hallgeir Brudeseth mener han ble feilsitert i første omgang.

Statens vegvesen ønsker å presiere at det skal være trygt å kjøre gjennom tunnelen, og at hele tunnelen blir vaska før trafikken slippes inn om morgenen. Det skal være årsaka til at det kan være dårligere friksjon enn normalt.

Bildet fra uhellet viser at det kunne blitt veldig dramatisk. Innfjordtunnelen på E 136 er hovedinnfartsåra fra Østlandet til Sunnmøre og daglig kjører tusenvis av biler gjennom den 26 år gamle tunnelen.

Skiltet med fare for glatt veibane

Det pågår nå et stort utbedringsarbeid inne i både Innfjord- og Måndalstunnelen i Rauma. – Det gjør at det er redusert friksjon i dekket, sier prosjektleder Hallgeir Brudeseth i Statens vegvesen. Han er kjent med at det kan være glatt og opplyser at de har skiltet med fare for glatt veibane inne i tunnelen.

Kart over Innfjord- og Måndalstunnelen

Innfjordtunnelen på 136 i Rauma er hovedinnnfartsåra til Sunnmøre og hver dag kjører tusenvis av biler gjennom

Foto: Statens vegvesen

Årsaken til dette er ifølge vegvesenet at veien blir spylt og vasket for olje og dieselsøl, og at den våte vegen er glattere enn en tørr vei.

– Dette er vi klar over og det er derfor vi har skiltet og satt ned fartsgrensen, forklarer Brudeseth.

Ingen skader
Arbeid i Innfjordtunnelen.

Det pågår arbeid med sprøytebetong inne i Innfjordtunnelen. Og da kan det ble liggende gjen oljesøl når arbeidene er avsluttet, sier Hallgeir Brudeseth i Statens Vegvesen

Foto: Statens Vegvesen

Uhellet inne i tunnelen fredag førte ikke til skader, men tipseren som kontaktet NRK, opplyste at det var svært glatt på stedet. Tunnelen ble stengt en kort periode før trafikken ble satt på med ledebil.

Ifølge Statens vegvesen viste målinger i etterkant av uhellet at friksjonen var god nok og oppfylte de kravene som er stilt til entreprenøren.