Kystverket har denne uka testet muligheten for å gjennomføre en sikker seilas med dimensjonerte fartøy under dårlige værforhold gjennom Stad skipstunnel i simulator.
– Erfaringer fra simulatoren vil gi svar på om planer for fendring, belysning, entrings- og ledekonstruksjoner og navigasjonsmerking stemmer overens med virkeligheten, opplyser Kystverkets prosjektleder, Terje Andreassen.
– Realistiske testforhold
Simulatortestingen gir Kystverket mulighet til å teste ut seilas med realistiske skipsmodeller som er modellert med tilsvarende skrog, manøvreringsegenskaper og motorkraft som i virkeligheten, og under realistiske forhold som stemmer overens med sjøkart og værforhold.
- Les også:
- Les også:
I simulatoren har fartøyene navigert under realistiske forhold i lys og mørke. Navigatørene har seilt i ulike værforhold, og med ytre påvirkninger som bølger, strøm og vind. Modell etter hurtigruteskipet «MS Midnatsol» og et fraktefartøy på 150 meter ble brukt i simulatoren.
‒ Med god hjelp fra to erfarne kapteiner og loser har vi fått svar på hvordan det er å seile med hurtigruten og et frakteskip gjennom skipstunnelen i ulike værforhold. Det er litt trangt, men det fungerer å seile et 23 meter bredt fartøy gjennom skipstunnelen slik den er prosjektert i dag. Dette har stor verdi for prosjektet, sier Andreassen.
‒ En spesiell opplevelse
Statslos Hans Lennart Sævik, som til daglig er stasjonert ved Kystverkets losstasjon i Ålesund, var en av losene som deltok under simulatorseilasen. Han er godt kjent med utfordringene som de sjøfarende møter på Stad.
‒ De som kjenner til Stad har stor respekt på området, fordi de vet hva de kan møte der. Er det dårlig vær må du tenke deg godt om for hvilken rute du skal ta for ikke å få skade på båt og last, sier Sævik.
Statslosen beskriver det å seile gjennom skipstunnelen som en spesiell opplevelse.
‒ Å seile gjennom et fjell er noe jeg aldri før har gjort. Det var utfordrende, og jeg kjente at hjertet slo litt ekstra fort da vi begynte å nærme oss inngangen. Det var en positiv opplevelse å komme gjennom, forteller Sævik.
Erfaringene fra testen vil inngå i en endelig rapport som skal oversendes Samferdselsdepartementet våren 2017. Forprosjektet og den etterfølgende kvalitetssikringen legger grunnlaget for videre behandling i Stortinget.