Det går frem av en pressemelding som selskapet sendte ut onsdag ettermiddag. Styret har sittet i møte siden onsdag morgen for å gå gjennom den kritiske situasjonen i Havila.
Handlingsrom
Vedtaket innebærer at "selskapet forhandler videre med finansielle kreditorer med mål om å oppnå en løsning som har til hensikt å sikre selskapet handlingsrom for å komme gjennom en krevende situasjon i de markedene selskapet opererer."
"I forhandlingsperioden vil det ikke være betjening av renter, avdrag eller øvrige forpliktelser overfor finansielle kreditorer. Bankene har gitt sin tilslutning til dette. Styret legger til grunn for sitt vedtak at fortsatt drift er det alternativ som forventes å gi den beste løsning for alle interessenter", skriver selskapet i meldingen
Styret satte seg ved bordet i lokalene på Mjølstadneset i Herøy klokka 10.00.
Avisa Sunnmørsposten skriver onsdag at bankene som har penger til gode i Havila Shipping har engasjert advokat Jo Rodin til å rydde opp i gjeldsforholdene.
Stemte nei
Tirsdag ble det kjent at Havila ikke fikk tilstrekkelig flertall for forslaget til en ny plan som skulle regulere forholdet til kreditorene for det økonomisk hardt pressede rederiet. Over 1/3 av obligasjonseierne i lånet Havi08 stemte nei.
Obligasjonseiernes nei torpederte hele redningsplanen, og sendte selskapet tilbake til start. Inn mot onsdagen ble det jobbet med en «stand-still-avtale», som innebærer at selskapet ikke betaler renter og avdrag på lån for en periode.
Denne avtalen skal sikre at driften av skipene føres videre og at arbeidsplassene forblir intakte mens det jobbes med en mer langvarig løsning for rederiet.
– Havila er blant offshoreselskapene som er høyest belånt. De har tatt opp lån basert på et visst aktivitetsnivå, en viss inntjening. Og i dagens marked er ikke den inntjeningen tilstrekkelig til å dekke renter og avdrag, forklarte analytiker Ola Beinnes Fosse i DNB Markets til NRK tirsdag.