Havila-skip i opplag
Foto: Nils-Atle Sundnes / NRK

Havila

  • Havila krever 400 millioner

    Det spanske verftet Barreras har kansellert ordren til det norske rederiet Havila på to kystruteskip. Nå krever rederiet 400 millioner kroner tilbakebetalt. Havila mener kanselleringen er «urettmessig» og vil nå kreve tilbake 400 millioner kroner fra det spanske verftet, ifølge Skipsrevyen.

    – Vi har protestert på termineringen av kontrakten og vil kreve tilbakebetalt innbetalt egenkapital på 400 millioner kroner, sier administrerende direktør Per Sævik i Havila.

    Siden august har arbeidet ved det spanske verftet stått helt stille, ifølge Sysla. Verftet har store økonomiske problemer, og 1.300 ansatte har vært permittert siden august.

    De to skipene skulle konkurrere med Hurtigruten og gå mellom Bergen og Kirkenes. Etter planen skal rederiet Havila sette inn fire skip på ruten. To av skipene bygges på et verft i Tyrkia, mens to skulle bygges ved verftet Barreras i Spania.

    Nå ser Havila etter alternative verft som kan bygge skipene. Arbeidet med de to skipene som bygges i Tyrkia, går etter planen, ifølge Havila. Barreras ønsker ikke å uttale seg før saken er løst, ifølge Sysla.

    (NTB)

    Havila Kystruten
    Illustrasjon: Havila Kystruten
  • Taper pengar

    Havila shipping tapte 100 millionar kroner i tredje kvartal. Det viser rekneskapstala som vart lagt fram i ettermiddag. So langt i år går selskapet med nærare 250 millionar kroner i minus. Havila har ein avtale med bankane som går ut i november neste år. Havila shipping driv 23 fartøy, og har totalt nærare 500 tilsette.

    Ankerhåndteringsfartøyene Havila Mars og Havila Mercury i opplag
    Foto: Frode Berg / NRK
  • Konkurstrua verft kansellerer ordre

    To av skipene som skal trafikkere kyststrekningen, «Havila Pollux» og «Havila Polaris», skulle etter planen leveres fra det spanske verftet Barreras. Siden august har arbeidet ved det spanske verftet stått helt stille, ifølge Sysla. Verftet har store økonomiske problemer og 1.300 ansatte har vært permittert siden august. Nå kansellerer verftet ordren på de to skipene.
    – Vi har mottatt det vi mener er en urettmessig kansellering. Den er vi uenig i, sier Arild Myrvoll i Havila Kystruten til Sysla.
    Barreras ønsker ikke å uttale seg før saken er løst, ifølge Sysla. Kanselleringen ble først omtalt av Nett.no.

    Arild Myrvoll, Havila Kystruten
    Foto: Arne Flatin / NRK
  • Må leie inn hurtigruteskip

    Rederiet Havila må leie inn erstatningsskip til å drifte kystruta fordi to skip ikke blir ferdig i tide, skriver iTromsø. Rederiet skal overta en tredel av hurtigrutetrafikken fra årsskiftet, men to av skipene er forsinket fra det spanske verftet.

    Havila Kystruten
    Illustrasjon: Havila Kystruten
  • Ventar avklaring frå spansk verft

    Havila Kystruten ventar på ei avklaring av den økonomiske situasjonen ved det spanske verftet Barreras, som skal bygge to av fire nye kystruteskip for reiarlaget. Dei har tru på ei snarleg avklaring av situasjonen som gjer at arbeidet med å bygge båtane kan ta til igjen. Havila Kystruten byggjer to skip i Tyrkia og to skip i Spania. Bygginga i Tyrkia går etter planen. Reiarlaget skal drifte fire skip på strekninga Kirkenes-Bergen frå 2021, og kan risikere dagbøter om dei ikkje overheld kontrakten. Havila Kystruten skriv i pressemeldinga at dei arbeider for å ha på plass ei løysing slik at dei kan overhalde kontrakten og levere trygg og god transport langs kysten på alle dei fire rutene.

Havila i Herøy får drive fire skip på kystruta mellom Bergen og Kirkenes.