Målet med regjeringens strategidokument «Maritime muligheter – blå vekst for grønn fremtid» er å gjøre skipsfarten grønnere.
Les hele strategien til regjeringen her
Flere skip som seiler under norsk flagg, grønnere skipsfart, og mer forskning, innovasjon og samarbeid blant bedriftene som lever av havet er noen av grepene. Men Bellona-leder Frederic Hauge mener det er mange flotte ord, men for passivt.
– Det er det mye «business as usual», og det er ikke godt nok. Bransjen har kommet mye lenger enn regjeringen når det gjelder miljøteknologi i skipsfarten.
– Regjeringen vil «vurdere tiltak» for vraking av gamle skip, og «vurdere hvordan» nullutslipp fra ferjer i fylkene kan gjøres. De krever heller ikke nullutslipp fra riksvegferjer, men legger inn forbeholdet «når teknologien tilsier det». Det er for passivt, sier Hauge.
- Les også:
– Positiv utvikling
På oppdrag fra Energi Norge har DNV GL analysert 52 strekninger med overfart på mindre enn en halv time og beregnet hvor lønnsomt det er å bytte ut de fossile fergene med elektriske. Resultatet er at det ville vært lønnsomt å bytte til strøm på 20 av dem.
– Da er det ikke lenger noen grunner til å ta slike forbehold, mener Hauge.
Direktør i Norges Rederiforbund, Sturla Henriksen, mener derimot at regjeringen har lagt fram en god og offensiv maritim strategi.
– Gjennom oppmyking av fartsområdene legges det til rette for en positiv utvikling med flere skip under norsk flagg. Dette vil bidra til å styrke Norges tyngde og innflytelse internasjonalt, sier Henriksen.
– Regjeringens strategi inneholder en lang rekke viktige tiltak innenfor kompetanse og utdanning som vil bidra til en positiv utvikling innenfor grønn skipsfart, sier Sturla Henriksen.