NRK Meny
Normal

Har troa på familieeide bedrifter: – Vi heier på dem alle sammen

Maritimt Forum Nordvest tror ikke tida er over for familieeide bedrifter lokalt. Det siste året har tre kjente familiestyrte bedrifter i offshorenæringen i Møre og Romsdal mistet eierskapet.

Arnfinn Ingjerd

Arnfinn Ingjerd, daglig leder i Maritimt Forum Nordvest, håper de familiestyrte bedriftene lokalt vil klare seg. Både Rem, Farstad og Kleven har i løpet av et års tid mistet kontrollen i sine selskap.

Foto: Arne Flatin / NRK

– Det begynner å bli færre og færre av lokale eiere i større bedrifter i Møre og Romsdal, sier Arnfinn Ingjerd, daglig leder i Maritimt Forum Nordvest.

Denne uka ble de nye eierne i Kleven hylla av bedriften på et allmøte. Hovedaksjonær Petter Stordalen og Hurtigruten-sjefen Daniel Skjeldam møtte de ansatte i Ulstein og signaliserte et langsiktig eierskap.

Det nye investorfellesskapet går inn med totalt 300 millioner kroner i ny kapital i Klevenkonsernet. Verftskonsernet har slitt økonomisk i nedturen etter at oljeprisen falt kraftig i 2014.

Ingjerd sier det er både negative og positive sider ved at nye eiere kommer inn i tradisjonelle familiebedrifter.

– Det positive er at det kommer inn frisk kapital, at det kommer inn kompetanse, at det kommer inn kunderelasjoner og at det kanskje også kommer inn noen nye tanker, ideer og entusiasme. Vi har jo eksempler på vellykkede eksterne investeringer. Den veksten som Rolls-Royce har hatt er ett eksempel, og Vard står sterkt. Så det har både positive og negativer sider.

I fjor sommer ble det kjent at Herøy-baserte rederiet Rem Offshore hadde blitt slått sammen med Solstad Offshore, hvor Kjell Inge Røkkes Aker er hovedaksjonær. I februar i år kom nyheten om at Røkke-kontrollerte Solstad Offshore og John Fredriksens Deep Sea Supply går inn på eiersiden i Farstad Shipping i Ålesund.

Men Maritimt Forum Nordvest tror ikke tida er over for familieeide bedrifter lokalt selv om familiene både i Rem, Farstad og Kleven har mistet kontrollen i sine selskap.

– Vi heier på dem alle sammen og får håpe de klarer seg, sier Ingjerd.

Petter Stordalen hos Kleven i Ulsteinvik

Petter Stordalen møtte denne uka de ansatte i Kleven i Ulstein. I starten av september ble det kjent at Hurtigruten og Stordalen er blant de aktørene som satser på Kleven.

Foto: Arne Flatin / NRK

– Den slitsomme formuesskatten

Selv om Kleven-familien ikke har styringa lenger, har de nye eierne blitt tatt imot med åpne armer. For Rem og Farstad er situasjonen annerledes. Det er en vesentlig forskjell mellom disse tre bedriftene, konstaterer Ingjerd.

– Ja, det er åpenbart at når det gjelder Kleven så er det en vennligsinnet sak der tre kunder går inn og blir med på eiersiden, noe som kan vise seg å være positivt og skape ny aktivitet på Kleven. Mens med Farstad og Rem er det en helt annen historie som er vanskelig å forstå for en innflytter. Det er en verre sak å svelge.

Ingjerd tror det kan bli vanskelig for andre familieeide bedrifter, ikke minst på grunn av formuesskatten.

– Det er krevende å beholde familieeide selskaper blant annet på grunn av den slitsomme formuesskatten. Den tærer på kapitalen til norsk eierskap og det er ikke bra.

– Utenlandske eiere har ikke formuesskatt mens norske eiere har det, og det er urettferdig. Det går i riktig retning med en nedtrapping, men det går for sakte, sier Ingjerd.

Har troa på Ulstein

Selv om det er et tøft marked for familieeide bedrifter, tror Ingjerd at en bedrift som Ulstein kan klare seg godt som familiedrift i årene som kommer.

I starten av september runda Ulstein 100 år som familieeid bedrift og annonserte tydelig at de vil fortsette i flere generasjoner.

– Det er fullt mulig Ulstein-familien klarer de. De har en liten krigskasse i bakhånd og det er gunstig i dårlige tider. De er flike og fremoverlente.

Ulstein verft anno 2017

Arnfinn Ingjerd tror familiebedriften Ulstein er rusta for fremtiden.

Foto: Arne Flatin / NRK