Har du en god ide? Trykk her!

De minste ideene kan gi de største samfunnsgevinstene. Det er tanken bak Helse Møre og Romsdal sin nye «idéknapp».

Ideknapp

Samarbeider om gode ideer – fra venstre forskingssjef Tormod Thomsen i Helse Møre og Romsdal og Eivind Andersen og Jørgen Nordahl fra NTNU Technology Transfer.

Foto: Helse Møre og Romsdal

Alle ansatte i Helse Møre og Romsdal skal få komme med sine gode og dårlige ideer om alt som kan være med på å ta helsesektoren et skritt fremover.

På intranettet til Helseforetaket kan alle de 6300 ansatte trykke på en lenke, og levere sin ide til endringer eller forbedringer.

Prosjektet ble presentert under forskingskonferansen til Helse Midt-Norge i Ålesund. Med på veien er også idéhjelperne fra NTNU Technology Transfer (TTO) i Trondheim.

Eivind Andersen fra TTO viste frem ideknappen som er godt synlig på intranettet til Helse Møre og Romsdal.

– Det er et bilde av en kollega, en tegneseriefigur som heter Else, og der står det «meld din idé her». Det skal være lett å melde sin idé på nettsida, og komme i kontakt med oss som organiserer dette, sier Andersen.

Har tro på «idéknappen»

Tormod Thomsen, forskingssjef i Helse Møre og Romsdal, har tro på idéknappen Else.

– Vi har allerede fått innmeldt ideer på knappen, selv om den bare er noen få dager gammel. Vi har mange engasjerte ansatte med ideer og synspunkt på hvordan de kan forbedre hverdagen sin og gjøre behandling av pasienter bedre, sier Thomsen.

Han mener det er viktig at en lager gode system for ideutvikling i helsesektoren.

– NTNU TTO er veldig proffe på å gjøre den type idéutvikling. Vi er veldig glade for det samarbeidet vi har fått til – at vi kan tilby et godt verktøy for våre ansatte til å jobbe med ideene sine på.

TTO-knapp

Slik ser idéknappen ut.

Foto: Helse Møre og Romsdal

St. Olavs har testet knappen

Erfaringer fra St. Olavs Hospital i Trondheim viser at ideene er varierte og som oftest har en direkte sammenheng med arbeidshverdagen til den som kommer med forslaget.

Jørgen Nordahl, også fra TTO, gir et typisk eksempel fra en som jobber med migrenepasienter.

– Det blir brukt papirkalender i dag. Så er det en lege som har irritert seg over at pasientene ikke har husket å krysse av. Så tenker han at dette må gjøre bedre. Legen foreslår å lage en app på det, slik at pasienten på en lett måte får registrere sine anfall og hvordan formen har vært. Deretter får legen se dette, slik at han får skreddersydd behandlinga til pasienten, forteller Nordahl.

Eivind Andersen tror det vil komme flere tilsvarende ideer om apper til pasientbruk.

– Ikke bare fordi det er i tida, men fordi det er et stort potensial for helsevesenet. Da kan en kommunisere inn til sjukehuset på en helt annen måte. Mange pasienter er frustrert over at de må starte storyen på ny når de treffer nytt helsepersonell. Men ved hjelp av den typen verktøy vil en på sikt kunne kommunisere godt inn i systema som en har på sjukehusa, sier Andersen.

Ønsker ideflom

Idéknapp-entusiasten håper nå flere i Helse Møre og Romsdal vil komme i gang med idémyldringa.

– Nå har vi mest erfaring med knappen fra St. Olav Hospital. Men jeg tror helt klart at opplevelsen er at det er en effektiv måte å ta mot ideer på. Det er helt umulig for oss å kommunisere med 16 000 ansatte i Helse Midt-Norge, sier Andersen.