Hopp til innhold

Håper på milepæl

Forkjemperne for bygginga av Vågetunnelen og Tresfjordbrua er optimister før Nasjonal Transportplan blir lagt frem i neste måned.

Roald Fiksdal
Foto: Trond Vestre / NRK

Roger Moen fra Måndalen som mistet to barn i en trafikkulykke i Tresfjord i Vestnes i 2006, forventer at Vågetunnelen og Tresfjordbrua får høy prioritering i planen.

Moen håper på byggestart i 2010.

Den utrygge vegen og de mange ulykkene tar på, sier han.

- En belastning

- Det er hele tiden en belastning enten du selv er oppe i det eller du er tilfeldig forbipasserende. Denne vegen er under enhver kritikk, sier Roger Moen.

Tålmodighet er en kunst for den som kjemper for et vegprosjekt. Kampen for Tresfjordbrua har pågått siden 1980-tallet, og Nasjonal Transportplan i neste måned kan bli en milepæl.

Forkjemperne forventer at fylkestingets proriteringer blir fulgt. Her ble Vågetunnelen og Tresfjordbrua satt på topp som ett samlet prosjekt.

Startbevilgning

Men transportplaner er ikke nok , sier styreleder i Tresfjordbrua, Roald Fiksdal. Det må følge penger med også. Det store spørsmålet er om det kommer en slant på statsbudsjettet til høsten.

- Det er viktig å komme inn på statbudsjettet selv om bare er med et lite beløp, sier Fiksdal.

- Hvor stor optimist er du?

- Jeg har 95-100 prosnen tro på at vi får en høy prioritering på Nasjonal Transportplan. Når det gjelder statsbudsjettet til høsten så har jeg kanskje 50 prosent tro på det, sier Fiksdal.

Kampen om vegpengene

Kampen om vegpengene er beinhard. Behovene er store. Kravene er mange. Leder i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal, Frank Sve fra FrP, er krystallklar.

- Det blir ikke akseptert dersom andre stamvegprosjekt blir plassert for an Vågetunnelen og Tresfjordbrua, sier Sve.

Utålmodige

Roger Moen

Roger Moen

Foto: Trond Vestre / NRK

Bilistene som bruker vegen, er utålmodige. Roger Moen ser frem til å få slippe trange og farlige veger.

- I dag er det en rekke traseer der to vogntog ikke kan passere hverandre. Enkelte steder kan heller ikke et vogntog og en persombil passere hverandre. Vegen ble bygget under krigen. Den ligger langt under de kravene vi har til stamveger i dag, sier Moen.