NRK Meny
Normal

Hafast: – Disse målingene er utrolig viktige

Åtte bedrifter som har lyst til å gjøre vind- og bølgemålinger for Statens vegvesen i forbindelse med bygginga av fjordkryssinga mellom Hareid og Sulesund, var invitert til befaring på Sulafjorden tirsdag.

Befaring Sulafjorden

Statens vegvesen gjennomgikk alle målepunktene under befaringen på Sulafjorden tirsdag.

Foto: Trond Vestre / NRK

For Statens vegvesen er disse målingene svært viktige for gjennomføringen av prosjektet.

– Det er utrolig viktig å få gjort dette nå, både for fremdrift og for valg av broløsninger, og vi er i god rute i forhold til planen om få denne tekniske utviklingen av broene, sier prosjektleder Jørn Arve Hasselø.

Jørn Arve Hasselø

Prosjektleder Jørn Arve Hasselø i Statens vegvesen.

Foto: Trond Vestre / NRK

– Til nå har vi brukt estimerte metereologiske data som grunnlag, men det er ikke et godt nok grunnlag for å kunne utforme broene. Det skal vi ha nå. Målingene skal stå i mange år fremover som grunnlag både for planleggingsfasen og for byggefasen, sier Hasselø.

– Veldig spennende

Befaring Sulafjorden

Det var å se og mye å spørre om under befaringen på Sulafjorden

Foto: Trond Vestre / NRK

Befaringen som skjedde med båt tirsdag, gjennomgikk alle målepunktene fra ytterste del av Breisundet til et godt stykke inn i Vartdalsfjorden. En av de åtte bedriftene som konkurrerer om å få anbudet, er Meventus i Kristiansund. Bedriften har spesialisert seg innenfor vindkraft, men har skaffet seg en partner med ekspertise innenfor bølgekraft.

Anne Haaland Simonsen og Erik Amundsen

Anne Haaland Simonsen og Erik Amundsen i Meventus synes prosjektet er svært spennende.

Foto: Trond Vestre / NRK

– Dette er veldig spennende, dette er et prosjekt vi har lyst på. Vi jobber med målinger og analyser av vind, og er ledende i Norden på å sette opp målemaster. Vi har satt opp rundt 100 målemaster på mellom 50 og 180 meter, sier senioranalytiker i Meventus, Anne Haaland Simonsen.

– Vi har hovedsaklig jobbet med vindkraft, men det er de samme type målinger som skal utføres stort sett. Også¨i forhold til analyser. Vi snakker om vindretning, hastighet, turbulens, hvilken belastning det har på konstruksjonen som skal lages. All teknologi og måleinstrumenter som benyttes, er de samme. Så dette er kjente ting for oss, sier daglig leder i Meventus, Erik Amundsen.

Jobber videre

Mandag la Statens vegvesen frem sine anbefalinger om en fergefri E39. Der er det Hordfast sør for Bergen som har trukket det lengste strået, mens Hafast, Møreaksen og Halsafjordsambandet kan risikere å bli skjøvet ut i tid.

Det er de politiske prosessene som avgjør hvor raskt disse fjordkryssingsprosjektene kan bli realisert, men prosjektlederen lar seg ikke affisere av det og jobber ufortrødent videre.

– Vi har en fremdriftsplan som vi forholder oss til. Vi skal utvikle teknologi for disse broene, og det forholder vi oss til uavhengog av det forslaget som kom i går, sier Jørn Arve Hasselø.