Hopp til innhold

Gassferjer går på diesel

Gassferjer skulle gjøre skipstrafikken mer miljøvennlig. Nå viser det seg at «miljøfyrtårnene» kjøres på diesel i perioder.

M/F "Fannefjord" flaggpynta på 90 - års dagen til MRF i dag 1.juni

Bilferja «Fannefjord» er en av Fjord1's gassferjer. For tiden blir ferja drevet med diesel.

Foto: Geir Løvbugt

Ferjeselskapet Fjord1 var blant de første selskapene i verden til å utstyre ferjene sine med gassdrevne motorer. Gassdrift innebærer en kraftig reduksjon i utslippene av CO2. Men parallelt med gassmotorer, har ferjene også motorer som kan kjøres på gammeldags, forurensende diesel.

– Utgangspunktet er at gassferjene skal gå på gass. Men vi har unntakstilfeller der vi kjører med diesel, sier ansvarlig for gassferjedriften, Oscar Bergheim i Fjord1 til Sunnmørsposten.

Bilferja «Fannefjord» er en av ferjene som akkurat nå blir drevet med diesel. Bakgrunnen er at det pågår vedlikehold av gassmotorene.

Ifølge forskriftene må gassferjene ha et reservesystem som er basert på diesel. Med dieselmotor trenger vi ikke ta ferjene ut av drift for å drive vedlikehold, sier Bergheim.

Fjord1 har for tiden 12 gassferjer i sin flåte. Gassferjene mellom Stavanger og Bergen går på tilnermet 100 prosent gass. De tre ferjene på Romsdalsfjorden og en ferje på Trondheimsfjorden bruker en del diesel.

Bergheim sier til Sunnmørsposten av ferjene av og til kan gå i ukevis med dieseldrift. Rederiet har imidlertid ikke tall som viser hvor omfattende utslippene og miljøgevinsten blir med disse ferjene. Bergheim opplyser at det ikke har vært noe tema å føre statistikk som belyser miljøgevinsten i et slikt lys.

– Vi har fokus på drifta av disse ferjene. Tallene våre viser det samlede forbruket av diesel og gass, sier Bergheim.

Det som, ifølge Sunnmørsposten, svekker gassferjene som miljøtiltak, er at det er dieselmotorer som driver strømaggregatene på ferja.

– Gassmotorene blir for store til at vi bruker dem til å produsere strøm. Vi bruker da en mindre dieselmotor, sier Bergheim.