Trollstigvegen i Rauma er en av Norges mest besøkte turistattraksjoner. Med sine elleve hårnålssvinger med radius på om lag 10 meter, er veistykket en krevende strekning å kjøre.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Prøveordning
Denne turistsesongen har trafikkbelastningen økt på strekningen. Noe av årsaken er at vegdirektoratet har åpnet for en prøveordning hvor det gis dispensasjon fra forskriften som fastsetter maksimal lengde på turistbussene.
Før var grensen 12,4 meter. Prøveordningen, som er utarbeidet på oppdrag av Samferdselsdepartementet, innebærer at busser på inntil 13,1 meter kan kjøre langst denne bratte og svingete veien.
Trafikkork
Flere frykter at kapasiteten i Trollstigen blir sprengt etter at det ble åpnet for lengre busser.
– I realiteten er dette en enfeltsveg. Det innebærer at trafikken enten kan gå oppover eller nedover og at trafikk i motsatt kjøreretning må vente, sier Jim Harry Klungnes, fylkesleder i Yrkestrafikkforbundet.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Det er møteplasser med ujevne mellomrom på Trollstigen. Klungenes tror at økte lengdebegrensinger på bussene vil føre til økt trafikkbelastning.
Utsatt for steinras
Prøveordningen med lengre busser er satt i verk uten at det er gjort noe med svingene i Trollstigen. Samtidig er strekningen utsatt for steinras. Det gjør de ansatte i Statens vegvesen bekymret.
– Vi frykter at en buss vil sette seg fast i en sving slik det blir kø på begge sider. Dette kan skje i en periode der det raser ut mye stein i Trollstigen, sier Ivar Hol.
Artikkelen fortsetter under bildet.
- Krevende
Dagfinn Ørjasæter er sjåfør for Turistbussen Ålesund AS og frakter passasjerer fra Geiranger til Molde via Trollstigen. Han merker at det er blitt trangt om plassen på veien.
– Bussene møter mange med begrenset kjøreerfaring og som ikke har øye for trafikkbildet, sier han og vedgår at det er krevende å kjøre på strekningen.
Mindre svingradius
Ørjasæter kjører selv en buss på 13,1 meter. Vegdirektoratet stiller krav om at de lange bussene må være utstyrt med tvangsstyrt løpeaksel. Dette gir mulighet til å kunne svinge det bakerste hjulsettet på bussene.
– For å få dispensasjon fra forskriften må busser med maksimal lengde ha mindre svingradius enn kortere busser. Statens vegvesen krever at den første og den tredje akslen et svingbar, forklarer Ørjasæter.