Hopp til innhold

Frykter at persontrafikken på Raumabanen vil forsvinne dersom godstrafikken forsvinner

– Fjernes godstrafikken, er det fare for at persontrafikken også vil gå samme vei, sier distriktssekretær Lars Børseth i LO Stat.

Diesellokomotivet til CargoNet

LO Stat er redd persontrafikken på Raumabanen kan forsvinne dersom godstrafikken forsvinner.

Foto: CargoNet

LO Stat mener at det blir langt mer kostbart å opprettholde Raumabanen når en vesentlig del av transportgrunnlaget blir borte. I tillegg mener de at en nedleggelse av godstransporten på Raumabanen kan få konsekvenser for det økonomiske bildet til tilstøtende banestrekninger gjennom at det blir mindre jernbanetrafikk.

– Erfaringer viser at dersom du tar vekk viktige deler av det som transporteres på banen, så vil det få konsekvenser for alt som transporteres på jernbanen, sier Børseth.

Han mener at det er viktig med godstransport på jernbanen for å opprettholde infrastrukturen.

For det koster å opprettholde infrastrukturen, sier Børseth.

CargoNet har gått inn for å avvikle

I slutten av september meldte CargoNet at de har gått inn for å avvikle godstrafikken mellom Åndalsnes og Oslo.

– Vi har, i likhet med andre strekninger, hatt utfordringer gjennom flere år. Dels store avvik på Dovrebanen i form av flom og ras, og dels knyttet til sterk konkurranse fra veisiden, gjør at vi ikke har utsikter til å få stort nok belegg på godstogene per i dag, sa Bjarne Ivar Wist, direktør for strategi og informasjon i CargoNet da nyheten kom ut.

Konkurrenten, Cargolink, sa at de kunne tenke seg å ta over strekningen, men om de skulle gjøre alvor ut av interessen må mange forutsetninger være på plass.

De krever da at rutetildelingen må være tilpasset markedet, togene må utnyttes bedre enn i dag, og at terminalen på Åndalsnes må drives mer kostnadseffektivt. Karl Ivar Nilsen i Cargolink sa til NRK at de mener de har dokumentert at de kan drifte terminaler mer effektivt enn statsselskapet CargoNet.

– Dersom vi selv får overta driften på terminalen på Åndalsnes, og får mer fornuftige ruter fra Jernbaneverket, har jeg tro på at vi skal få dette til, sa Nilsen til NRK da.

– Bør stoppe CargoNets planer

Børseth mener uansett at CargoNets planer om å legge ned godstrafikk på Raumabanen må stoppes.

– Av hensyn til miljøet, sikkerheten og samfunnsinteressene mener vi at politikerne og Samferdselsdepartementet må gå inn og ta styring, sier han.

– Jernbanetrafikken må bli mer stabil

I tillegg mener han at jernbanetrafikken må gjøres mer stabil dersom det skal være lønnsomt å ha gods på bane.

– Jernbanetrafikken må gjøres mer stabil. Nedbemanningen innenfor drift og vedlikehold i NSB/Jernbaneverket gjennom mange år, har gjort jernbanen veldig sårbar gjennom redusert forebygging av uhell, ras og flomskader. Kunder opplever som følge av det at transport med NSB til tider er ustabil. Det krever tiltak og løft på drift og vedlikeholdssiden, sier Børseth.

Han mener at utviklingen går feil vei.

– Vi er imot at mer og mer av godset flyttes fra bane og over til vei. Vi ser at den utviklingen ikke kan fortsette på den måten her. Det blir mer og mer trailertrafikk og jernbanen sultefores, sier han.

– Men om det ikke er lønnsomt da?

– Jeg skjønner at det kan være vanskelig for Cargo Net å drive lønnsomt, men for Norge må det da være lønnsomt. Styresmaktene må gripe inn. Norge som nasjon må gjøre det lønnsomt å flytte gods over fra vei over på bane, sier han.