I verste fall kan Ålesund sentrum bli stående uten rutebilstasjon.
Samferdselsdirektør i fylket, Olav Brevik, sier Ålesund kommune tar seg mye mer betalt enn de gjør i Molde og Kristiansund.
Gratis uteareal
Der stiller kommunene gratis uteareal til disposisjon, og tar dessuten ansvar for rydding og vedlikehold av uteområdet.
I Ålesund derimot må fylket blant annet betale 250 000 kroner i festeavgift til kommunen.
Driften av rutebilstasjonen koster over en million kroner hvert år.
Moa i tillegg
Det mener fylket er alt for mye når den nye terminalen på Moa blir satt i drift.
Olav Brevik. Foto: Gunnar Sandvik, NRK
- Det blir for store utgifter for fylket å bidra til drift av rutebilstasjonene både i sentrum og på Moa, sier Brevik.
Ålesund kommune skal ha møte om saken fredag, og da venter
Brevik at kommunene viser velvilje.
Han frykter likevel ikke at byen blir stående uten rutebiltasjon.
- Det må være et tilbud i sentrum, så dette må vi diskutere både med selskapet som driver rutebilstasjonen og med kommunen, sier samferdselsdirektøren i fylket.
Arve Tonning
- Kan ikke legge ned
Men ordfører Arve Tonning i Ålesund tror ikke fylket tør å legge ned stasjonen.
- Ålesund Bussterminal er så viktig for de reisende i hele regionen at fylket ikke kan legge ned, sier Tonning.
Ifølge Tonning er dette en sak som har rullet og gått i 12 år, og som fylket med jevne mellomrom har tatt opp.
- Men Ålesund kommune ser ingen grunn til å gjøre noe med denne saken. Det er et helt vanlig leieforhold, og hva Molde og Kristiansund gjør, er deres sak, sier Tonning.
Kommunen skal ha et internt møte om saken i morgen.
Etter at åpningen av Moa Trafikkterminal er over vil styreleder i Rutebilstasjonen, John Synnes, ta tak i saken.
Han synes det er rart at fylket må betale en festeavgift på 250 000 kroner i Ålesund når de slipper i Molde og Kristiansund.