Tunnelen skal vannsikres og få litt nye lys i innkjøringene, men brannventilasjon og snuplass i bunn blir utsatt.
Brannsjef Alf Magne Smørholm legger ikke skjul på hvor alvorlig det er at Fannefjordtunnelen ikke er brannsikret og ikke blir det i denne omgang heller.
– Sikkerhetsoppdateringene som vi er blitt lovt, er ikke blitt bevilget penger til. Så vi er nesten litt sjokkert. For det viser seg at brannventilasjonsanlegg er utelatt i bevilgningen, sier han.
Ikke bra nok
Det fins et ventilasjonsanlegg i tunnelen i dag også. Men dette er ikke bra nok.
– Vi har vel omtrent brukt det nærmest som en form for brannventilasjonsanlegg, og i en viss grad så kan det sikkert fungere som det. Men det er langt ifra å kunne ha den sikkerhetsfunksjonen som det er ment å skulle ha, sier brannsjefen.
Om det blir en brann i tunnelen så kan det bli vanskelig å få ut giftig røyk.
– Det er avhengig av situasjonen. Men er det en brann med en viss størrelse så er jeg redd for at vi ikke kan sende innsatsmannskap inn der slik situasjonen er i dag. Det er ikke dimensjonert for den slags, sukker brannsjefen.
Mangler også snuplass
Brannsjef i Molde Alf Magne Smørholm, legger ikke skjul på hvor alvorlig det er at Fannefjordtunnelen ikke blir brannsikret i denne omgang heller.
Foto: Gunnar Sandvik / NRKTunnelen mangler også gode muligheter for store biler å snu.
– Det er ikke havarinisjer der slik det skal være i nye tunneler i dag. Og det vi hadde ønsket er at det hadde blitt gjennomført en total sikkerhetsoppgradering og fått en god risikoanalyse på hva som er situasjonen i tunnelen og hva som skulle oppgraderes. Men denne pakken finnes ikke, sier Smørholm.
Liker ikke at brannsikringen settes på vent
Det som er lagt på bordet i dag er vannsikring, og oppgradering av lys.
– Det er vel og bra. Men det viktigste – brannventilasjonsanlegget, det mangler, sier han.
Det bekymrer brannsjefen som har brannen i Gudvangatunnelen friskt i minnet.
– Jeg synes det er trasig. I tunnelene i Norge er det basert på selvbergingsprinsippet for bilistene, og skal du ha mulighet for å berge deg selv, så må du få tid til det. Da må du ha et brannventilasjonsanlegg som gir deg den tiden det tar å evakuere. Slik det er i dag så er ikke det på plass, sier han.
Statens vegvesen har ikke penger
Ivar Hol i Statens vegvesen kunne ønske at de fikk oppgradert hele tunnelen. Men det fins det ikke penger til.
Vegvesenet har fått 55 million kroner av fylkeskommunen i denne omgang og det skal brukes primært på vannsikring.
– Når det kommer saltvann ned på de elektriske installasjonene så blir levetiden veldig kort. Derfor er det om å gjøre å få vannsikringen i orden, sier han.
Uansett må også brannsikringen og snuplass for større biler på plass før nye internasjonale krav gjelder fra 2019.
– Men vi legger til rette slik at vi slipper å ta igjen det som er gjøres nå, sier Hol.