Småflystyrten ved Molde lufthavn Årø i februar 2003, der føreren omkom, skyldtes trolig at flyet fikk spinn under trening på simulere motorkutt.
Flyet var feillasta og dette kan ha påvirka muligheten til å kontrollere det, mener havarikommisjonen for sivil luftfart.
Simulerte motorkutt
Det spesielle amfibieflyet med en motor oppe på taket, hadde vært vinterlagra i to måneder på Vigra,da føreren med fulle tanker fløy det til Molde lufthavn denne februardagen i 2003. Etter klargjøring på bakken tok han en flytur på om lag 10 miutter sør for flyplassen. Han gjennomførte 3 øvingslandinger og avganger, før han så varsla tårnet om at han ville simulere en motorkutt for deretter å lande.
Fikk spinn
I om lag 1000 fots høyde en kilometer øst for flystripa, så man fra flyplassen at flyet flata ut, svingte mot høyre og gikk i spinn mot sjøen. Vitner hørte smell fra motoren , før det med stor fart traff sjøen og sank i løpet av ett minutt.
På tretti meters djup ble flyet funnet av dykkere, og føreren en 56 år gammel mann fra Ålesund, satt fastklemt og omkommet i cockpiten.
Feillasting
Havarikommisjonen har nå lagt fram en endelig rapport og konkluderer med at feillasting med tyngdepunkt for langt bak, kombinert med simlueringa av motorkutt, trolig ført flyet i en spinn som gjorde det ukontrollertbart for føreren.
Farlig øvelse
Øvelsen som føreren gjorde inneholder faremomenter som det advares mot, skriver havarikommisjonen. Ingen tekniske feil er påvist og det var godt med drivstoff.