Hopp til innhold

Kan bli flere permitteringer i offshore-bransjen

Den lave oljeprisen fører til permitteringsvarsel hos både Farstad Shipping og Island Offshore. Nå vurderer flere selskaper å gjøre det samme.

Island offshore

Island Offshore har totalt 28 båter og 1.100 ansatte, som utfører oppdrag over hele verden.

Foto: Illustrasjon: Rolls Royce Marine / Harald M. Valderhaug

Oljeprisen ligger i dag på 55,73 dollar fatet, noe som er en halvering av prisen siden i sommer. Det får konsekvenser for offshore-næringen.

Tirsdag 30. desember ble det klart at Farstad Shipping – som er et av de ledende offshore-selskapene i verden – tar tre ankerhåndteringsfartøy ut av drift, og sender ut permitteringsvarsel til 100 av sine ansatte.

Også Island Offshore må ta konsekvensene av den lave oljeprisen.

Permitteringsvarsel

Fartøyet «Island Constructor» ble tatt ut av drift i desember, og 41 ansatte i selskapet er nå permittert.

– Det er et resultat av at aktiviteten har gått ned hos oss. Det ligger riktignok forskjellige jobber i lufta, men det er vanskeligere å signere kontrakter i disse tider, sier operasjonssjef Roar Skjeret i Island Offshore.

«Island Constructor» er et konstruksjons- og brønnintervensjonsfartøy (RWLI). Selskapet har totalt 28 båter og 1.100 ansatte, som utfører oppdrag over hele verden.

Tøffe tider i bransjen

Sunnmøre huser mange av de største selskapene i offshore-næringen, og en ringerunde til flere av disse aktørene bekrefter at det er tøffe tider i markedet.

Forsyningsbåt en Havila Foresight i Nordsjøen

Havila Shipping avviser permitteringer – foreløpig.

Foto: NRK

Det er enn så lenge ikke meldt om flere permitteringer, men flere av aktørene sitter på gjerdet.

– Akkurat nå har vi god dekning på båtene våre, men vi må ta en liten statussjekk ved utgangen av januar og se om det blir forlengelse på kontraktene våre eller ikke, sier direktør Per Ivar Fagervoll i Golden Energy Offshore.

Også direktør Njål Sævik i Havila Shipping avviser permitteringer – foreløpig.

– Vi har ikke konkludert med noe, men markedet er selvsagt langt ifra bra. Vi registrerer det som skjer, og tar fortløpende vurderinger. Så langt har vi dekt oss opp godt med kontrakter.

Ser an situasjonen

Det Fosnavåg-baserte selskapet Olympic Shipping, og Remøy Shipping og Volstad Shipping er også i samme båt.

Samtlige selskaper har båtene sine på lange kontrakter, og tåler enn så lenge en tørr økonomisk periode.

Direktør Stig Remøy i Olympic Shipping sier alt handler om hvor lenge oljeprisen ligger i det lavere sjiktet.

– Selve spotmarkedet svinger opp og ned hele tiden. I 2008 var prisen helt nede i 35 dollar fatet, og da var det en helt annen situasjon. Vi ser at det er en del utfordringer nå, men så langt har vi har ingen planer om permitteringer, sier Remøy.