Hopp til innhold

Reiselivsnæringen jubler over nordmenn på norgesferie

– Nordmenn har blitt mye flinkere til å feriere i eget land, sier Runar Myklebust i reiselivsselskapet Classic Norway.

Havna på Ona med Ona Havstuer

Ona Havstuer er en av Classic Norway sine destinasjoner, og er et av turmålene med godt besøk denne rekordsommeren.

Foto: Gunnar Sandvik/NRK

Solhungrige nordboere på sydenferie er et velkjent syn på mange av europas strender og feriebyer.

Nå kan reiselivsselskapet Classic Norway derimot melde om en sterk økning i antall nordmenn som heller velger å bruke ferieukene sine til å reise rundt omkring i hjemlandet.

Runar Myklebust

Adm.dir. Runar Myklebust i Classic Norway.

Foto: Gunnar Sandvik/NRK

I tillegg har rekordsommeren bidratt til en topp turistsesong for reiselivsselskapet – som eier en rekke hoteller på Nordvestlandet og i Lofoten.

– Denne sommeren har vært en «all time high» hele veien. Nordmenn har blitt mye flinkere til å feriere i eget land, sier adm.dir. Runar Myklebust i Classic Norway.

Doblet kapasiteten

Pågangen har faktisk vært så stor at selskapet måtte doble kapasiteten på Finnøy Havstuer og Molde Fjordstuer. En satsing som virkelig har betalt seg denne sommeren.

– I Lofoten har vi hatt 97 prosent belegg i sesongen, mens i Molde lukter vi på 80 prosent belegg. Dette er en gjennomgående tendens ved alle våre anlegg, og restaurantene har også gått veldig bra, sier Myklebust.

Genuin interesse

Finnøy Havstuer

Finnøy Havstuer.

Foto: Jannicke Farstad / NRK

Og det er ingen tvil om at pågangen skyldes genuin interesse for å oppleve norsk landskap og natur.

Classic Norway har nemlig ikke senket prisene, men fortsetter å satse på å levere kvalitet til et betalingsvillig marked, slik Erik Berg i reiselivsselskapet sa til NRK i fjor.

– Mange av våre kunder tjener veldig mye mer enn det en gjennomsnittlig nordmann tjener, og hvis vi klarer å få disse inn i vårt marked så er Norge som turistnasjon reddet, sa Berg.