Bergen er landets største cruisehamn og sidan mai i fjor har dei mest miljøvennelege skipa blitt belønnna med ei hyggelegare rekning for å ligge til kai. For eit gjennomsnittleg skip kan det som scorar best på miljø betale 82.500 kroner, medan eit tilsvarande stort skip som forureinar må ut med 250.000 kroner.
– Ein typisk ting reiarlaga gjer er å bytte til reinare drivstoff når dei ser at det har ein
økonomisk konsekvens, seier miljøleiar i Bergen havn, Even Husby.
I fjorårets sesong såg dei er gradvis betring og no håper andre å få same effekten.
Skal lønne seg på tenke miljø
15 hamner i landet, blant anna Oslo, Molde og Geiranger, har innført det same systemet. Forureininga blir målt gjennom ein såkalla EPI-berekning (Enviromental Performance Index) som målar forbruk av drivstoff, utslepp og reinsing. Dei som scorar høgst får rabatt, medan dei som scorar lågast blir straffa med høgare hamneavgift.
– Det skal lønne seg å vere miljøvenleg, seier hamnedirektør i Molde og Romsdal hamn, Olav Akselvoll. I Molde startar dei forsiktig med prisauken, men tanken er å skru opp prisane etter kvart.
Akselvoll utelukkar ikkje at systemet også blir innført på andre typar skip som brukar hamnene.
Eitt skip fekk bot
Også i Geiranger er forureining frå skip og trafikk eit problem.
Hamnesjef Rita Berstad Maraak synest det blir interessant å få oversikta over dei reelle utsleppa frå skipa. Reiarlaga skal rapportere inn dette seinast 72 timar etter avgang.
– Då får vi fakta om utslepp og kor alvorleg det er, seier Maraak.
Verdsarvfjordane har strengare reglar for cruiseskipa enn elles i landet. I fjor sommar hadde Sjøfartsdirektoratet ein kampanje der dei sjekka om skipa følgde utsleppskrava i Geiranger og Flåm. Berre eitt skip fekk bot og den var på heile 700.00 kroner. Dette året er reglane ytterlegare innskjerpa.
Andre land er interesserte
Miljøleiaren i Bergen havn, Even Husby, seier at EPI-systemet kan kome til å bli brukt i andre land i Europa også. No får hamner i andre land tilbod om å vere med på ordninga.
– Vi har ikkje gjort avtalar enno, men merkar ei stor interesse for det. Det blir spanande å sjå utover våren, seier Husby. Han trur effektiv bruk av hamneavgifta, er eit av mange tiltak som kan gjere forureina mindre.