Hopp til innhold

Ferjefri E39: Møreaksen først ut

Møreaksen kan bli den første strekningen på ny fergefri E39 som blir bygd. Det sier NHO-direktør i Møre og Romsdal, Torill Ytreberg,

Fergeifri e39

NHO tar til orde for en langt meir edruelig gjennomføring av ferjefri E39.

Foto: NRK

– Det er sagt fra samferdselsdepartementet at strekningene på ferjefri E39 skal bygges så snart de er klar. Og Møreaksen er klar til bygging. Samtidig er det gitt signal om at en kan starte bygging allerede i 2019, sier Ytreberg.

NHO-direktøren i Møre og Romsdal, Torill Ytreberg

NHO-direktør i Møre og Romsdal, Torill Ytreberg,

Foto: NRK

Å bli kvitt fergene har vært næringslivets mål i lang tid. Siden vegutbyggingen startet i Norge, har fergene bundet sammen Vestlandet til ett rike.

Planene om en fergefri E39 betyr at fergene blir erstattet av broer og - i noen tilfeller - tuneller. Det skulle skje i løpet av 20 år, men nå ser visjonen ut til å slå sprekker. Mens ekspertene krangler og konklusjonene synes å sprike i alle retninger, har kostnadene skutt i været.

Ytreberg tar til orde for en langt meir edruelig gjennomføring av ferjefri E39.

Les også: Kristiansand-Trondheim: 3700 kroner i bompenger for å kjøre fergefritt

Les også: Gigantbruer kan gi ferjefri E39 på Vestlandet

Dropp luksusvarianten

– Det er voldsomme tall det er snakk om. Når en startet planleggingen av ferjefri E39 var kostnaden 110 milliarder kroner. Nå er det plutselig blitt 340 milliarder kroner. Det er klart at dette blir en slags luksusvariant, sier Ytreberg.

Dersom fjordkryssingsprosjektet sør for Bergen sprekker på kostnadssiden, kan det bety at andre prosjekter som for eksempel møreaksen mellom Romsdal og Sunnmøre kommer foran i køen. Men NHO-direktøren advarer mot det hun mener er krefter som jobber mot prosjektet.

– Mitt inntrykk er at dette blir problematisert når man da legger frem kostander på 340 milliarder, så føles dt som en forsøker å stikke kjepper i hjulene for at prosjektet i det hele tatt skal se dagens lys. Dette må vi jobbe med. Vi må få kostandene ned, og legge andre og rimeligere alternativer på bordet som er langt mer realistisk.

Ytreberg mener at planene om en firfeltsveg på store deler av strekningen bør skrinlegges. Hun mener at det bare på deler av strekningen er slike behov.

– Vi har ikke bedt om å få firefelts veg, så her må vi jobbe i Møre og Romsdal for å få ned kostandene, sier Ytreberg.