NRK Meny
Normal

Fergebillettører på hjul

Nedbemanning og større ferger gjør at matrosene på fergene får problemer med å rekke alt de skal gjøre.

Maria Jenset Solevåg
Foto: Hans Olav Landsverk / NRK

På fergen mellom Sunde i Sula og Festøy i Ørsta møter passasjerene billettører på sparkesykkel.

Må spare tid for å vinne anbudsrudene

Det kan virke litt humoristisk og morsomt, men innføring av sykkel har en alvorlig undertone.

– Det er anbudene som er roten til alt vondt. Samtlige fergeselskap er presset til å vinne anbudsrundene og da må vi spare tid og penger. Det går ut over oss på dekk, sier Maria Jenset Solevåg, tilltsvalgt for matrosene i Fjord 1 MRF.

Derfor har de ansatte på eget initiativ tatt i bruk sparkesykkel.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Maria Jenset Solevåg

Maria Jenset Solevåg, tilltsvalgt for matrosene i Fjord 1 MRF, mener at sparkesyklene fungerer som avlastning.

Foto: Hans Olav Landsverk / NRK

Dårlig tid

I kampen om anbudene, bygger fergerederiene større og raskere fartøy. Samtidig er bemanningen på dekk redusert.

Fergeturen tar 20 minutter, og ifølge Jenset Solevåg skal man være kjapp på foten for å rekke og ta betalt for billetter fra alle.

– Jeg kjenner jeg blir sliten i hofter, rygg og skuldrer, forteller hun.

Video Fergebillettører på sparkesykkel 2

Fergebillettører på sparkesykkel 2

– Stor belastning

Ved hjelp av en skritteller har de ansatte målt belastningen i løpet av en vakt.
Det høyeste resultatet ble 32.000 skritt i løpet av en dagvakt. Til sammenligning ble nordmenn anbefalt å gå 10.000 skritt om dagen i Landsforeningen for hjerte- og lungesykes kampanje «Hvert skritt teller».

– Belastningen er stor. Da kan det være greit å ha hjelpemidler som disse syklene som kan avlaste oss, sier Jenset Solevåg.

Sparkesykkel

Mange av billettørene på Fjord 1 MRFs ferger tar i bruk sparkesykler for å spare tid.

Foto: Hans Olav Landsverk / NRK