På fergen mellom Sunde i Sula og Festøy i Ørsta møter passasjerene billettører på sparkesykkel.
Må spare tid for å vinne anbudsrudene
Det kan virke litt humoristisk og morsomt, men innføring av sykkel har en alvorlig undertone.
– Det er anbudene som er roten til alt vondt. Samtlige fergeselskap er presset til å vinne anbudsrundene og da må vi spare tid og penger. Det går ut over oss på dekk, sier Maria Jenset Solevåg, tilltsvalgt for matrosene i Fjord 1 MRF.
Derfor har de ansatte på eget initiativ tatt i bruk sparkesykkel.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Maria Jenset Solevåg, tilltsvalgt for matrosene i Fjord 1 MRF, mener at sparkesyklene fungerer som avlastning.
Foto: Hans Olav Landsverk / NRKDårlig tid
I kampen om anbudene, bygger fergerederiene større og raskere fartøy. Samtidig er bemanningen på dekk redusert.
Fergeturen tar 20 minutter, og ifølge Jenset Solevåg skal man være kjapp på foten for å rekke og ta betalt for billetter fra alle.
– Jeg kjenner jeg blir sliten i hofter, rygg og skuldrer, forteller hun.
Fergebillettører på sparkesykkel 2
– Stor belastning
Ved hjelp av en skritteller har de ansatte målt belastningen i løpet av en vakt.
Det høyeste resultatet ble 32.000 skritt i løpet av en dagvakt. Til sammenligning ble nordmenn anbefalt å gå 10.000 skritt om dagen i Landsforeningen for hjerte- og lungesykes kampanje «Hvert skritt teller».
– Belastningen er stor. Da kan det være greit å ha hjelpemidler som disse syklene som kan avlaste oss, sier Jenset Solevåg.
Mange av billettørene på Fjord 1 MRFs ferger tar i bruk sparkesykler for å spare tid.
Foto: Hans Olav Landsverk / NRK