Rederiet har opprettet krisesenter i sitt hovedkontor i Fosnavåg. Der vil både prest og helsepersonell være tilstede. Pårørende kan henvende seg på nummer 70 08 60 21 og 70 08 60 25.
Rederiet bekrefter at skipet hadde femten norske besetningsmedlemmer ombord.
Trond Myklebust i Bourbon sier til NRK at det er helt uforståelig hvordan ulykken kunne skje. Han opplyser videre at båten ligger med bunnen i været. Det er stiv kuling i området, men dette er ikke til hinder for redningsoperasjonen.
Driftsdirektør i rederiet, Bjørn Remøy sier til NTB at de ikke har vært problemer med skipet tidligere.
Bourbon Dolphin ble levert fra Ulstein Verft i oktober i fjor. Ankerhåndteringsfartøyet var da tiltenkt spotmarkedet. Fartøyet var hovedsleper ved flyttingen av verdens største
oppjekkbare rigg, Maersk Inspirer. Ifølge bt.no var det også dette skipet som dro den tyske minesveiperen Gromitz av grunnen utenfor Florø i februar i år.
To av kystvaktens helikoptre og tre offshorefartøyer befinner seg i nærheten av havaristen.
Vi har sendt ut en nødmelding til alle fartøyer i området og bedt dem om å komme hit umiddelbart, for vi trenger dykkere, sier Mark Clark, talsmann for kystvakten, til nyhetsbyrået AP.
Hovedredningssentralen Sør-Norge er informert om kantringen via Shetland og Aberdeen Coastguard, som organiserer
redningsaksjonen.
Skipet kantret utenfor nordspissen av Shetlandsøyene torsdag.
Det skal ha kantret da det prøvde å snu ved en oljeplattform i Nordsjøen.
15 ombord
Rederiet bekrefter at skipet hadde femten norske besetningsmedlemmer ombord.
Trond Myklebust i Bourbon sier til NRK at det er helt uforståelig hvordan ulykken kunne skje. Han opplyser videre at båten ligger med bunnen i været. Det er stiv kuling i området, men dette er ikke til hinder for redningsoperasjonen.
Driftsdirektør i rederiet, Bjørn Remøy sier til NTB at de ikke har vært problemer med skipet tidligere.
Levert frå Ulstein verft
Bourbon Dolphin ble levert fra Ulstein Verft i oktober i fjor. Ankerhåndteringsfartøyet var da tiltenkt spotmarkedet. Fartøyet var hovedsleper ved flyttingen av verdens største oppjekkbare rigg, Maersk Inspirer.
Ifølge bt.no var det også dette skipet som dro den tyske minesveiperen Gromitz av grunnen utenfor Florø i februar i år.
Redningsaksjonen i gang
To av kystvaktens helikoptre og tre offshorefartøyer befinner seg i nærheten av havaristen.
Vi har sendt ut en nødmelding til alle fartøyer i området og bedt dem om å komme hit umiddelbart, for vi trenger dykkere, sier Mark Clark, talsmann for kystvakten, til nyhetsbyrået AP.
Kantret torsdag kveld
Hovedredningssentralen Sør-Norge er informert om kantringen via Shetland og Aberdeen Coastguard, som organiserer
redningsaksjonen.
Skipet kantret utenfor nordspissen av Shetlandsøyene torsdag kveld.
Det skal ha kantret da det prøvde å snu ved en oljeplattform i Nordsjøen.
Ikkje dårleg ver
Det skal ikkje vere spesielt dårleg ver i området, opplyser meteorolog Børje Johanson ved Meteorologisk institutt.
Fakta om båten:
* Bourbon Dolphin er et ankerhåndteringsfartøy. Det ble levert
fra Ulstein Verft i 2006, og tilhører rederiet Bourbon Offshore
på Herøy.
* Tekniske data for Bourbon Dolphin:
Lengde: 75,2 m
Bredde: 17,0 m
Maksfart: 17,5 knop.