Felles kamp for flytebru

Halsa og Tingvoll ble enige om at Halsafjorden må krysses med flytebru. Nå må Møre og Romsdal fylkeskommune få den nye kunnskapen og skifte standpunkt fra undersjøisk tunnel til flytebru.

Halsafjordsambandet AS sin video som illustrerer bru over Halsafjorden

Slik kan en flytebru over Halsafjorden komme til å se ut en gang i fremtiden.

Fylkeskommunen og kommunene Halsa og Tingvoll skal makte å bli enige om fjordkryssing av Halsafjorden. Det mener leder av samferdselsutvalget, Senterpartiets Oddbjørn Vatne.

Halsa og Tingvoll enige om flytebru

Formannskapa i halsa og Tingvoll kom i mål med ei felles satsing for flytebru.

Foto: Gunnar Sandvik/NRK

Halsa og Tingvoll samla seg i fellesmøte torsdag om å satse på flytebru på denne drøye 2 kilometer lange fjordkryssinga over Halsafjorden. Halsafjorden er av fjordkryssingene på E 39 langs Vestlandet som skal bli ferjefri.

Billigst

Alternativet med flytebru kan bli både det billigste og det beste. 3,77 milliarder kan flytebru med tilførselsveger koste, mens ei hengebru kan koste mer enn det doble. Undersjøisk tunnel, som Statens vegvesen har anbefalt, har en prislapp på 4,98 milliarder.

Oddbjørn Vatne (SP)

Fylkespolitikerne må også få den nye kunnskapen om flytebru, sier leder i samferdselsutvalget Oddbjørn Vatne.

Foto: Gunnar Sandvik/NRK

- Da fylkestinget gjorde sitt vedtak om å satse på tunnel under fjorden, var det tunnel som var så rimelig at det var mulig å gjennomføre, sier Oddbjørn Vatne.

Hengebru var så dyrt at det var umulig. Nå kan ny og videreutvikla teknologi gjøre flytebru til det beste alternativet for fjordkryssing.

Må følge med

- Flytebru er svært interessant og nå vil vi invitere Halsa og Tingvoll og LMG Marin til samferdselsutvalget for å se på alternativet med flytebruer, sier Vatne. Nå går den teknologiske utviklinga og vi må sørge for at også fylkespolitikerne følger med på denne utviklinga.

- Vi er kjent for å samle oss i Møre og Romsdal for å få gjennom gode prosjekt, og det skal vi helt sikkert makte å få til også denne gangen, sier Oddbjørn Vatne.