Kvalitetsmat fulgt av gode historier er Hurtigrutens nye satsingsområde. Nå skal mat produsert her i landet og norske tradisjoner som lokke reisende til å ta sjøveien når de vil oppleve Norge.
Tingvollost på alle bord
Blant de mange lokale lekkerbiskene passasjerene skal få nyte, er blåskimmelosten Kraftkar fra Tingvollost på Nordmøre.
Den lille osteprodusenten har allerede rukket å bli kåret til verdens beste produsent av blåskimmelost av kumelk, og er nå plukket ut blant 200 produsenter av lokal mat her i landet som skal være med på storsatsingen.
Nyheten ble servert på en pressekonferanse i Berlin i går ettermiddag, like før verdens største mat- og reiselivsmesse, Grüne Woche, ble sparket i gang.
Les også:
"Hands on"
Målet er at opplevelsen av den norske maten skal være ekte. Derfor vil de som jobber om bord i hurtigruteskipene kunne komme til Tingvollost for å lære om produksjonen og råvarene slik at de kan videreformidle lærdommen til passasjerene.
– Eller så kommer vi til dem og forteller om arbeidet vårt og historien rundt osten, sier Kristin Waagen, bonde og gründer i Tingvollost.
Hun understreker at hos dem er det "hands on" hele veien og at de tar hånd om både egne kyr, fôret og alt annet gjennom produksjonsprosessen.
Se TV-reportasjen om superosten
Les også:
Fantastisk matfat
For Hurtigruten er satsingen på lokal mat et svært bevisst valg. Selskapet har slitt økonomisk i årevis, og konsernsjef Daniel Skjeldam sier de trenger å fokusere på kvalitet for å øke interessen og vinne nye kunder.
Han sier skipene i rederiet seiler gjennom et av verdens mest fantastiske matfat, og at godsakene skal opp på passasjernes tallerkener.
Også historiene som ligger til grunn for den lokale maten er en viktig ingrediens i Hurtigrutens nye satsing, forteller konsernsjefen.
Vil ikke industrialisere
Med Hurtigruten som kunde blir leveringspresset større for osteprodusenten på Nordmøre. Likevel vil det ikke bli snakk om å industrialisere produskjonen, forteller Egil Smith-Meyer i Tingvollost.
– Vi vil holde fast ved de gamle metodene våre, ellers vil alt de har bygd opp bli ødelagt, sier Smith-Meyer.
Produksjonstempoet må likevel økes, for et stort lager å ta av har ikke Tingvollost, men kollega Kristin Waagen mener de vil klare forsyne Hurtigruten med all osten de trenger.
Les også:
Vinn, vinn
I løpet av januar starter leveransene av Tingvollosts Kraftkar og annen lokal mat fra 32 utvalgte produsenter til hurtigruteskipene. Først ut er Trollfjord og Polarlys, forteller konsernsjefen. I løpet av våren skal maten ut på alle de elleve skipene langs norskekysten.
Han håper det vil føre til god økonomisk utvikling både for hurtigruteselskapet og de lokale produsentene.
– Dette skal bli vinn, vinn for begge parter. Vi trenger det for å lykkes, avslutter Daniel Skjeldam.