Muggost på kaia til hurtigrutegjester

Når hurtigruteskipene klapper til kai langs norskekysten skal lokal mat stå klar til å fryde reisende ganer om bord. Blant herlighetene passasjerene skal få nyte er blåmuggost fra Nordmøre.

Kraftkar

Lokal Kraftkar fra Tingvollost skal leveres til Hurtigruten – direkte på kaien i Kristiansund

Foto: Hanne Stensvold

Kvalitetsmat fulgt av gode historier er Hurtigrutens nye satsingsområde. Nå skal mat produsert her i landet og norske tradisjoner som lokke reisende til å ta sjøveien når de vil oppleve Norge.

Tingvollost på alle bord

Blåskimmelosten Kraftkar frå Tingvollost

Blåskimmelosten Kraftkar fra Tingvollost

Foto: Tingvollost

Blant de mange lokale lekkerbiskene passasjerene skal få nyte, er blåskimmelosten Kraftkar fra Tingvollost på Nordmøre.

Kristin Waagen

Kristin Waagen, bonde og gründer i Tingvollost

Foto: Roar Halten / NRK

Den lille osteprodusenten har allerede rukket å bli kåret til verdens beste produsent av blåskimmelost av kumelk, og er nå plukket ut blant 200 produsenter av lokal mat her i landet som skal være med på storsatsingen.

Nyheten ble servert på en pressekonferanse i Berlin i går ettermiddag, like før verdens største mat- og reiselivsmesse, Grüne Woche, ble sparket i gang.

Les også: Tingvollost vann internasjonal gullmedalje

"Hands on"

Målet er at opplevelsen av den norske maten skal være ekte. Derfor vil de som jobber om bord i hurtigruteskipene kunne komme til Tingvollost for å lære om produksjonen og råvarene slik at de kan videreformidle lærdommen til passasjerene.

– Eller så kommer vi til dem og forteller om arbeidet vårt og historien rundt osten, sier Kristin Waagen, bonde og gründer i Tingvollost.

Hun understreker at hos dem er det "hands on" hele veien og at de tar hånd om både egne kyr, fôret og alt annet gjennom produksjonsprosessen.

Se TV-reportasjen om superosten

Les også: Kraftkar viser musklar igjen

Fantastisk matfat

For Hurtigruten er satsingen på lokal mat et svært bevisst valg. Selskapet har slitt økonomisk i årevis, og konsernsjef Daniel Skjeldam sier de trenger å fokusere på kvalitet for å øke interessen og vinne nye kunder.

Han sier skipene i rederiet seiler gjennom et av verdens mest fantastiske matfat, og at godsakene skal opp på passasjernes tallerkener.

Også historiene som ligger til grunn for den lokale maten er en viktig ingrediens i Hurtigrutens nye satsing, forteller konsernsjefen.

Vi seiler gjennom et av verdens mest fantastiske matfat. Det må vi bringe opp på tallerkenen til passasjerene

Daniel Sjeldam, konsernsjef i Hurtigruta ASA
Hurtigruta ved Hogstein fyr

Hurtigruta ved Holstein fyr

Foto: Remi Sagen / NRK

Vil ikke industrialisere

Med Hurtigruten som kunde blir leveringspresset større for osteprodusenten på Nordmøre. Likevel vil det ikke bli snakk om å industrialisere produskjonen, forteller Egil Smith-Meyer i Tingvollost.

– Vi vil holde fast ved de gamle metodene våre, ellers vil alt de har bygd opp bli ødelagt, sier Smith-Meyer.

Tingvollost til Hurtigruta

Egil Smith-Meyer i Tingvollost og Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten ASA

Foto: Sissel Brunstad / NRK

Produksjonstempoet må likevel økes, for et stort lager å ta av har ikke Tingvollost, men kollega Kristin Waagen mener de vil klare forsyne Hurtigruten med all osten de trenger.

Les også: Oste-skryt til familiebedrift

Vinn, vinn

I løpet av januar starter leveransene av Tingvollosts Kraftkar og annen lokal mat fra 32 utvalgte produsenter til hurtigruteskipene. Først ut er Trollfjord og Polarlys, forteller konsernsjefen. I løpet av våren skal maten ut på alle de elleve skipene langs norskekysten.

Han håper det vil føre til god økonomisk utvikling både for hurtigruteselskapet og de lokale produsentene.

– Dette skal bli vinn, vinn for begge parter. Vi trenger det for å lykkes, avslutter Daniel Skjeldam.

Hurtigruteskipet Polarlys i Geiranger

Hurtigruteskipet MS Trollfjord

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Siste video/lyd

Avisene bur seg på nok ei helg der folk ikkje får avisa si.
Tidens Krav i Kristiansund set inn ekstratiltak for å kunne å nå ut til alle med laurdagsavisa.
Arbeidsledigheten blant ingeniørene mer en doblet i Møre og Romsdal på ett år.
Skoleelever slår til med annerledes julekalender. Det handler ikke om å få, men å gi til de som trenger det.