NRK Meny

Slik er EU-kontrollen blitt strengere

Nå er det blitt strengere å få bilen gjennom EU-kontrollen. Flere mangler som ikke ble registrert før har kommet inn på sjekklista.

EU-kontroll hos NAF Skien

EU-kontrollene ble innført i Norge på 1990-tallet, som følge av at Norge ble knyttet til EU gjennom EØS-avtalen.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Artikkelen er flere år gammel.

De nye, strengere reglene er innført fra 1. januar. Hadde du feil på varmeapparatet i bilen før årsskiftet, kunne bilen din bli EU-godkjent. Det skal ikke skje nå.

– Strengere regler gir flere sjekkpunkter enn tidligere, og vil si mye mer om bilens tilstand enn før. Trafikksikkerhetsmessig er dette bra for alle trafikanter, sier Jarl Tyldum, teknisk konsulent i NAF.

Jarl Tyldum

Jarl Tyldum i NAF sier det var på høy tid med en fornyelse av EU-kontrollene.

Foto: NAF

Nå blir det altså vanskeligere å få «feilfri»-stempel på bilen din. Her er sjekkpunktene som nå har kommet inn på listene.

  • Feil på ESP, ESC, VSC, VDC, RSS (elektronisk stabilitetssystem)
  • Feil på SRS (airbagsystemet)
  • Feil på EPS (elektronisk servostyring)
  • Manglende lokk på bremsevæskebeholderen
  • Feil med defroster (varmeapparatets avdugging av frontruta)
  • Bremseskiver-/bånd-/ klosser-/tromler tilsmusset av olje, mangler eller er feilmontert
  • Bremseskjold ikke tilstrekkelig festet
  • Bremseslange vridd eller for kort
  • For lavt servooljenivå og ingen servovirkning
  • Feil på automatisk høyderegulering og lyktevasker på biler der dette er obligatorisk (xenon nærlys)
  • Feil på dekktrykksovervåkning (på biler som har dette)
  • Feil på motorfester
  • Åpenbar modifisering av motoreffekt
  • Belysning av speedometer virker ikke
  • Alle store lekkasjer som trolig vil skade miljøet eller være en sikkerhetsrisiko for andre trafikanter (hittil har bare store oljelekkasjer vært grunnlag for anmerkning)
  • Feil ved OBD avlesning (kan utføres i stedet for avgassmåling)

Om noen skulle føle en irritasjon over stadig flere og grundigere kontroller, minner Jarl Tyldum i NAF om at det hele handler om økt sikkerhet på veiene.

– Flere sjekkpunkter vil gi mer trygghet på veiene, bidra til et bedre miljø og luke ut de farligste bilene, sier Tyldum.

Bakgrunnen for innføringen er at kontrollen skal bli mer lik den kontrollen som gjennomføres i EU. Direktivet ble innført delvis fra 1. januar i år, og innføres for fullt fra 1. januar 2015.

Siste video/lyd

Mange geitebønder i landet vil ha den elektriske geiteklaven til Gjemnesbedrifta Nofence. Produksjonen pågår for fullt, men geiteklaven er enno ikkje godkjend. Gründerbedrifta treng beitesesongen 2017 for å gi Mattilsynet dokumentasjonen dei krev.
Dei fleste har meir enn nok med å SJÅ utfor kanten på den hundre meter høge Zakariasdammen i Tafjorden på Sunnmøre.
Men det finst folk som vil betale for å få seg ein luftig tur. Og frå neste veke av kan dei gjere akkurat dét...
Fiskesperra som skal redde den nasjonale lakseelva Driva, blir slakta av ekspertar på behandling av gyrosmitte. Miljødirektoratet er ansvarleg for prosjektet til seksti millionar kroner. Dei meiner det trengst berre små justeringar.