Magasinet ser mer ut som et typisk jenteblad enn et russemagasin. Ser du nærmere etter handler det imidlertid om russemote, min tid som russ og de kjente og kjære russebeskrivelsene.
Er russeavisa snart død? Kommenter nederst i saka.
Kun jenter i redaksjonen
At russeredaksjonen kun har bestått av jenter, gjør kanskje at årets russeskriblerier har fått et spesielt feminint preg.
- Jeg tror vi har startet en trend. Ingen våger å gå tilbake til russeavis etter dette, sier salgssjef Linn Kristin Holten.
- Vi er de første, men ikke de siste, smiler "gossip girl " Brit Kari Drejer.
Ville lage noe bedre
Det som er skrevet er stort sett det samme som i ei tradisjonell russeavis, men mer gjennomarbeidet. Du trenger ikke være redd for at russebeskrivelser, alle russeknutene og intervju med lærere er borte.
På fremsida pryder en av russene iført bunad, og ikke russedress.
- Vi ville lage noe bedre enn i fjor, sier "lege" Mari Iversen.
Brukte lang tid
Og er det noe jentene har brukt lang tid på så er det akkurat dette magasinet. Ingen av de greier å svare på hvor mange timer som har gått med til å planlegge og utforme magasinet.
- Jeg aner ikke hvor mange timer, men det er utrolig mange, forteller "energibomben" Anne May Viddal fra Farstad.
- Alt skulle settes sammen, og vi måtte få til en helhet. Det har også vært vanskelig å få det så morsomt som vi ønsket, sier Benedicte Tornes som har vært grafisk ansvarlig.
Selger mest på 17.mai
Selv om magasinet er litt jentete, er det ingen gutter som har protestert på årets russeavis.
Magasinet er trykket opp i et opplag på 400, og elevene satser på å selge på 17.mai.
- Det er mest elever som har kjøpt allerede nå. Vi synes det er en tradisjon med å selge på 17.mai, sier "stylist" Annika Fure.
Overskuddet at glansmagasinet går til Kreftforeningen.