NRK Meny
Normal

Elbil-bølgen gir Sykkylven problemer

Stadig flere sykkylvinger kjører elbil og skåner miljøet, men de elektriske doningenes fremmarsj har blitt et tveegget sverd for kommunen.

Petter Lyshol elbil

– Vi taper inntekter, understreker ordfører Petter Lyshol.

Foto: NRK

Artikkelen er mer enn to år gammel.

Kjører du elbil i Sykkylven kommune slipper du nemlig unna med billigere billett på ferga Magerholm – Ørsneset. I tillegg kjører du også gratis over Sykkylvsbrua.

Dermed får man, ifølge ordfører Petter Lyshol, aldri et reelt bilde over trafikkgrunnlaget på fergestrekningen. Nå har man også fått problemer med å betale ned den privatfinansierte brua.

– Hvis staten mener man skal kjøre gratis over ei bru, så må de være med og subsidiere. Sykkylvsbrua skulle egentlig vært nedbetalt, men dette har blitt utsatt i to år. Det er også med på å gjøre det vanskelig for kommunen når den blir belastet med store utgifter, sier ordfører Petter Lyshol.

Han er på generelt grunnlag positiv til elbiler, men mener folk må betale.

– Vi taper inntekter

Sykkylvsbrua og Ekornes

Sykkylvsbrua skulle egentlig være nedbetalt for to år siden. Dersom du har elbil, kjører du gratis her.

Foto: Odd Sørås / NRK

Både ordføreren selv og regiondirektør Børre Eimhjellen i Fjord1 bekrefter til NRK at stadig flere sykkylvinger har kastet seg på bølgen og gått til innkjøp av elbil.

Statistikk fra vegvesenet viser at det i fjor var 12.104 elbiler som tok fergen fra Magerholm til Ørsneset.

Det er langt mer enn på en rekke andre fergesamband i fylket, der det bare er mellom 2.000 og 4.000 elbiler.

– Vi taper inntekter, understreker ordfører Lyshol.

Diskuterte problemet med Hoksrud

Lyshol har hatt møter med statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud, for å diskutere elbil-trafikken.

– Han sier dette er ei utfordring med flere elementer, så han har i alle fall sett på det. Jeg har likevel ennå ikke fått noen tilbakemelding om at de kan imøtekomme oss på noe vis, sier Lyshol.

Siste video/lyd

Mange geitebønder i landet vil ha den elektriske geiteklaven til Gjemnesbedrifta Nofence. Produksjonen pågår for fullt, men geiteklaven er enno ikkje godkjend. Gründerbedrifta treng beitesesongen 2017 for å gi Mattilsynet dokumentasjonen dei krev.
Dei fleste har meir enn nok med å SJÅ utfor kanten på den hundre meter høge Zakariasdammen i Tafjorden på Sunnmøre.
Men det finst folk som vil betale for å få seg ein luftig tur. Og frå neste veke av kan dei gjere akkurat dét...
Fiskesperra som skal redde den nasjonale lakseelva Driva, blir slakta av ekspertar på behandling av gyrosmitte. Miljødirektoratet er ansvarleg for prosjektet til seksti millionar kroner. Dei meiner det trengst berre små justeringar.