Eiksundsambandet åpnet

Eiksundsambandet ble i formiddag offisielt åpnet av samferdselsminister Liv Signe Naversete.

Navarsete sa i sin tale at dette var en utrolig viktig dag innenfor samferdselssektoren.

Hun mener at sambandet representerer det fremste av ingeniørkunst.

Hun ba også folk om å bruke sambandet fornuftig i tiden fremover. Hun oppfordret alle om å bruke bilbelte, og holde fartsgrensene, slik at ikke dette blir et sorgens samband.

Eiksundbroa.

Mange har tatt turen over Eiksundbrua.

Foto: Janne-Marit Myklebust / NRK

660 000 arbeidstimer

Det er 660 000 arbeidstimer fordelt over fem år som nå har gitt resultater. Gjennom Eiksundsambandet har 22 000 mennesker i øykommunene Hareid, Ulstein, Sande og Herøy fått fastlandsforbindelse.

Prosjektet var opprinnelig kostnadsberegnet til 995 millioner kroner, men sluttsummen ble på rundt 970 millioner. Det betyr at man har greid å gjennomføre prosjektet rundt 25 millioner kroner rimeligere enn først beregnet.

Liv Signe Navarsete og Oddbjørn Pladsen.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete gratulerer prosjektleder Oddbjørn Pladsen.

Foto: Janne-Marit Myklebust / NRK

287 meter dyp

Eiksundsambandet består av den 405 meter lange Eiksundbrua, og tre tunneler. Eiksundtunnelen er den lengste av de, med sine 7,8 kilometer. Den er også 287 metre fyp, noe som gjør den til verdens dypeste biltunnel.

Kystvakta var også tilstede under åpninga

Kystvakta deltok også under åpninga av Eiksundsambandet.

Foto: Janne-marit Myklebust / NRK