Undersøkelsen er utført av revisjons- og konsulentselskapet EY og omfatter mer enn 1.113 selskaper. Den viser at omsetningen i oljeservicemarkedet vil synke med 80 milliarder kroner i 2016, og at 125 milliarder en firedel av omsetningen er borte
siden toppåret 2014, skriver Dagens Næringsliv.
– Vår undersøkelse viser at bunnen ikke er nådd. Men anslagene for 2016 er mer usikre enn noensinne, sier partner Espen Norheim i EY, som har utarbeidet undersøkelsen sammen med kollega Ove Hetland.
- Les også:
Eksportomsetningen stuper
Omsetningen viser at alle segmenter innen oljeservicesektoren rammes av det kraftige fallet for oljeprisen. Men det er særlig selskapene med stor eksportandel som vil bli rammet i 2016, mener Hetland.
– Det gjelder for eksempel riggutstyrsleverandører og selskaper som leverer utstyr til seismikk- og offshore serviceskip. Fra 2015 til 2016 vil eksportomsetningen falle med 31 prosent, fra 175 milliarder kroner til 121 milliarder kroner, sier han.
Norheim synes det er vanskelig å spå når aktiviteten i bransjen vil ta seg opp igjen. Det avhenger av når oljeprisen snur. Og det vil uansett ta lang tid før bedriftene får såpass tillit til markedet at de begynner å ansette folk og øke kapasiteten igjen, påpeker han.
– Kapasitetsoppbyggingen i oppturen vil gå tregere enn kuttene i nedturen. I 2016 vil mye ressurser bli brukt til å kutte kostnader. Det vil gå ut over de ansatte i selskapene, sier Norheim.
- Les også:
Må senke utgiftene
Bransjeorganisasjonen Norsk olje og gass peker på to hovedårsaker til utviklingen som kommer fram av EYs tall.
– Først og fremst en nedgang i aktivitetsnivå for olje og gass både på norsk sokkel og i verden for øvrig. Arbeidet med å redusere kostnader gir også direkte utslag på omsetningstallene, sier kommunikasjonsdirektør Tommy Hansen i en e-post til NTB.
I kjølvannet av oljeprisfallet er det forsvunnet rundt 30.000 ansatte i norsk olje- og gassindustri. Alt tyder på at kuttene vil fortsette i år, men inntjeningen i selskapene faller ikke i samme grad som omsetningen.
– Selv om arbeidet med å redusere kostnader dessverre fører til at mange dyktige medarbeidere har mistet arbeidet, er arbeidet med å få ned kostnadsnivået avgjørende for fremtiden til leverandørindustrien i et globalt konkurransemarked, sier Hansen
i Norsk olje og gass.
- Les også: