I dag er det to gamle bruer over Driva og begge skal rives. De to bruene er nedsltte og tåler ikke lenger dagens trafikk. Om nøyaktig ett år skal den nye brua med et spenn på 111 meter stå klar på riktig plass over elva.
Bygges etter ny metode
Byggeprosessen er spesiell og ny. Den nye brua skal bygges nedenfor de to gamle, forteller prosjektleder Per Bjørn Gjelsten. Trafikken flyttes så over på den nye brua etter påske. Deretter rives de to gamle bruene. Så kan nybrua neste høst skyves på rett plass der de gamle bruene sto.
Om ei ukes tid kommer stålet og bygginga av stålskjellettet kan starte. Så skal det bygges en midlertidig molo ut i elva der nyebrua midlertidig skal plasseres og etter hvert settes trafikk på.
Dyr men nødvendig utgift for fylkeskommunen
Sjøl om byggemetoden er smart og kostnadsbesparende, så blir prislappen totalt for den nye brua vel 100 millioner kroner - ei regning som eier Møre og Romsdal fylkeskommune må ta.
Natt til fredag skal det gjøres omfattende arbeid i grunnen der masse ledninger, rør og kabler skal flyttes på og erstattes av nytt. Dette arbeidet gjør det nødvendig å grave over fylkesvegen som må stenges gjennom natta, sier byggeleder i Statens vegvesen, Inge Tonny Nås.
Klokka 2220 stenger vegen over Drivabrua og åpnes igjen først fredag morgen 0750. Omkjøringsmulighetene er gode via Hovenvegen men det tar rundt 20 minutt ekstra.