NRK Meny
Normal

Forsvinner fabrikktrålerne?

For noen få år siden var 25 norske fabrikktrålere i sving. Nå er det kun tre igjen.

Ramoen vartdal

– Her er det aktivitet om bord, døgnet rundt syv dager i uken, sier Erlend Vartdal, som er fabrikksjef på tråleren Ramoen.

I 40 år har skipet forsynt britene med fileter til fish and chips, der all fangst og produksjon skjer til havs.

Nå merker de den samme tendensen som resten av den norske trålnæringen – trangere økonomi blant annet som følge av økt produksjon i Kina.

Atle Vartdal

– Det har blitt dyrere å drive en slik båt som dette, sier driftssjef Atle Vartdal på Ramoen.

Foto: Alf-Jørgen H. Tyssing / NRK

– Det har blitt dyrere å drive en slik båt som dette. Vi har et mannskap på 30–32 mann, men alternativet er å gå ned til 20 mann i fremtiden, sier driftssjef Atle Vartdal på Ramoen.

Kun tre trålere igjen

Og det er ikke bare på Sunnmøre man merker at lommeboka har blitt mer slunken. For få år siden var det hele 25 fabrikktrålere som gikk langs norskekysten.

Nå er det kun tre fabrikkskip igjen i Norge.

Daglig leder Per Magne Eggesbø mener den norske trålnæringen kan gi et produkt som trumfer den kinesiske fiskeproduksjonen på flere punkt.

– Jeg tror forbrukerne blir stadig mer opptatt av å vite hva de spiser. I motsetning til hos oss, kan man ikke alltid vite om det som kommer fra Kina er tilsatt ekstra kjemikalier som fosfat og lignende. Jeg vet dagligvarekjedene ønsker å markedsføre rene norske produkt fra Barentshavet, sier Eggesbø.

Storfangst

Ramoen vartdal

Mandag er det er den mest verdifulle lossinga noen gang. Tråleren er nemlig hjemme med fangst til over 30 millioner kroner.

Foto: Alf-Jørgen H. Tyssing / NRK

Kranene går for fullt, og kassene stables med høy hastighet når Ramoen legger til kai på Vartdal.

Mandag er det er den mest verdifulle lossinga noen gang. Tråleren er nemlig hjemme med fangst til over 30 millioner kroner. Om bord er fabrikken under overhaling etter rekordproduksjon på siste tur:

Neste år kommer en ny topp moderne Ramoen. I rederiet er det tro på
at filetert fisk vil være konkurransedyktig.

– Vi vet at vi har et veldig godt produkt, som er miljøøkonomisk. Det er fangst og produksjon i samme enhet, sier Atle Vartdal.