• Nyheter
  • Sport
  • Kultur
  • Humor
  • Distrikt

Nyheter

  • Nyhetssenter
  • Norge
  • Urix
  • Kultur
  • Livsstil
  • Viten
  • Dokumentar
  • Ytring
  • NRK Sápmi
  • NRK Kvensk

Sport

  • Sportsnyheter
  • Resultater
  • Sendeplan
  • Videoklipp

Distrikt

  • Agder
  • Innlandet
  • Møre og Romsdal
  • Nordland
  • Oslo og Viken
  • Rogaland
  • Troms og Finnmark
  • Trøndelag
  • Vestfold og Telemark
  • Vestland

Temasider

  • NRK Humor
  • NRK Mat
  • NRK Skole
  • NRKbeta

Info

  • Hjelp
  • Informasjon
Logg inn

  NRK Møre og Romsdal

  • Sjå fjernsynssendinga
  • Høyr radiosendinga
  • Tips oss!
  • Koronaviruset i Møre og Romsdal

DnB NOR føyer seg ikke kan få milliardsøksmål

Petter Røeggen fra Averøy vant prinsippsak overfor DnB NOR, men banken nekter å betale tilbake pengene.

DnB NOR
Foto: Lien, Kyrre / SCANPIX

Kilde: NTB

Publisert 20.01.2009, kl. 21.27 Oppdatert 20.01.2009, kl. 21.33
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost
Publisert 20.01.2009, kl. 21.27 Oppdatert 20.01.2009, kl. 21.33

Artikkelen er flere år gammel.

Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost

DnB NOR gikk på et sviende nederlag om lånefinansierte spareprodukter, men nekter å betale kundene tilbake det de har tapt. Nå kan det gå mot et skred av søksmål mot både DnB NOR og andre finansinstitusjoner.

Bankklagenemnda ga tirsdag Ivar Petter Røeggen fra Averøy på
Nordmøre medhold i saken han hadde anlagt mot Norges største finanskonsern.

Ivar Petter Røeggen

Ivar Petter Røeggen.

Foto: Privat

180.000 kroner

Røeggen regner med at han har tapt 180.000 kroner etter skatt på såkalte strukturerte produkter, og Bankklagenemnda mener DnB NOR må betale både ham og andre bankkunder tilbake det de har tapt.


DnB NORs salg av to lånefinansierte strukturerte spareprodukter har vært i strid med god forretningsskikk, konkluderer Bankklagenemnda.

14 milliarder

Selv om uttalelsen formelt gjelder Røeggens klage på to konkrete DnB NOR-produkter som ble finansiert med et fastrentelån på 520.000 kroner, er uttalelsen prinsipiell. Uttalelsen har derfor betydning for en stor del av de titusenvis av kunder som har kjøpt slike produkter.

Norske bankkunder har de siste årene lånt 38 milliarder kroner til kjøp av strukturerte produkter. De samlede tapene er beregnet til 14 milliarder kroner.

Både Forbrukerombudet og Forbrukerrådet krever nå at DnB NOR og
andre finansinstitusjoner biter i det sure eplet og betaler kundene tilbake pengene de har tapt. Kunden skal holdes skadesløs, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Nekter å betale

Uttalelsen fra Bankklagenemnda er gjort mot de medlemmene i nemnda som representerer bankene. Mindretallet mener bankene har opptrådt i samsvar med god bankskikk, noe DnB NOR la avgjørende vekt på da banken bestemte seg for ikke å rette seg etter uttalelsen. Uttalelsen er heller ikke rettslig bindende.

DnB NOR følger i de aller fleste tilfeller Bankklagenemndas konklusjoner, men velger i denne saken ikke å følge Bankklagenemndas uttalelse, heter det i en pressemelding fra DnB NOR.

Banken viser blant annet til at mindretallet i nemnda mente banken hadde framlagt beregninger som sannsynliggjorde at produktene hadde gode utsikter til positiv avkastning. Under behandlingen av klagen har Bankklagenemnda innhentet en vurdering fra professor Thore Johnsen ved Norges Handelshøyskole. Johnsen konkluderte på sin side med at produktene inneholdt store skjulte kostnader og høy risiko og var så dårlige at ingen kunne regne med å tjene penger på dem.

Gruppesøksmål

For DnB NOR venter trolig flere runder i rettsvesenet. Vi er forberedt på å ta ut et gruppesøksmål for mellom 20 og 25 personer. Disse har akkurat samme produkt som det denne uttalelsen gjelder, sier advokat Jens I. Kobro i advokatfirmaet Ræder til NTB.

Advokatfirmaet er blitt kontaktet av rundt 800 personer som i lang tid har ventet spent på Bankklagenemndas uttalelse. For 300 av dem har Ræder allerede skaffet konkrete opplysninger om de lånefinansierte spareproduktene de har tapt store penger på. Ettersom DnB NOR ikke er alene om å ha markedsført produkter som Bankklagenemnda nå kritiserer sterkt, sier Jens I. Kobro det kan bli aktuelt med flere separate gruppesøksmål. Det kan bli aktuelt med mange gruppesøksmål knyttet opp mot ulike bankers ulike produkter, sier Kobro.

Rett til himmels

Ivar Petter Røeggen lot seg lokke til å kjøpe lånefinansierte spareprodukter fra DnB NOR tilbake i 2000. At han skulle gå på et enormt tap, hadde han ikke drømt om. Ett av mine kjæreste minner fra møtet i banken er en kurve som går rett til himmels og ingen minusside i det hele tatt. Det
eneste alternativet jeg ble tilbudt var et lånefinansiert
produkt, sier Røeggen til NTB.

Han er fornøyd med at Bankklagenemnda har gitt ham medhold, men
er langt fra overrasket over at banken nekter å betale tilbake pengene som forduftet. Men om han kaster seg på minst en runde i rettsvesenet, er han ikke sikker på.

Publisert 20.01.2009, kl. 21.27 Oppdatert 20.01.2009, kl. 21.33
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost

Røeggen-saken

Harald Sverdrup

– Kundene taper de fleste klagene etter Røeggen

Ivar Petter Røeggen

Har også du krav på ein røegg?

Mer om: Røeggen-saken

NRK anbefaler

Kunstprosjekt: Skal samle inn kvinneleg urin i 11 år

Bildegalleri Merkelapp: Se bildene

Dette er årets beste naturfoto

Hans Ramsvik i Salfjord på anleggstomta på Tjeldbergodden i Aure.

Skal bygge eit av Noregs største oppdrettsanlegg – naboen fryktar for fisken sin

Sprekker i asfalten på fylkesveg 60 mellom Grodås og Hellesylt

Krever historisk løft for dårlige fylkesveger

Pellegrino

Pellegrino forlater KBK til fordel for en klubb i Saudi Arabia

NRK Møre og Romsdal

  • Telefon Ålesund:  70 11 52 00
  • Telefon Molde:  70 11 52 30
  • Telefon Kristiansund:  70 11 52 40
  • E-post:  mr@nrk.no
  • Distriktsredaktør:  Charlotte Ervik
Norsk Presseforbund, logo.

Vi arbeider etter
Vær Varsom-plakatens regler
for god presseskikk.

Den som mener seg rammet av urettmessig publisering, oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot mediene i presseetiske spørsmål.


Nyhetstips 03030 Nyhetsbrev

Kontakt

  • Om NRK
  • Kontakt NRK
  • Lisens
  • Publikum i NRK
  • Delta i NRK-programmer
  • Jobb i NRK
  • Presse

Hjelp

  • Brukerstøtte
  • Tilgjengelighet
  • Personvern
  • Informasjonskapsler (cookies)

Tjenester

  • Yr
  • NRK Skole

Produksjon

  • Eksterne produksjoner
  • Produksjonsfolka
  • Retningslinjer og design

Salg

  • Spons og salg
  • NRK Butikken
Til toppen
NRK Opphavsrett NRK © 2021 Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen Nettsjef: Hildegunn Soldal