Hopp til innhold

Her står UP i sommer

Denne sommeren skal politiet slå hardt ned på dem som kjører for fort. – Vi har prioritert 109 strekninger over hele landet der vi skal kontrollere farten, sier UP-sjef Runar Karlsen.

Bil i fart

På sommeren blir det flere biler på veien og dette skaper større risiko for trafikkulykker.

Foto: Jørgen Wear

Politiet har som mål at de skal ta 100.000 som kjører for fort i løpet av 2018. Etter en omprioritering blir det nå oftere fartskontroller over hele landet. Nå skal også alle som blir stoppet alkotestet, og man kan også bli bedt om å avgi test for bruk av medikamenter og narkotika.

UP-sjef Runar Karlsen

UP-sjef Runar Karlsen sier de prioriterer 109 utvalgte strekninger denne sommeren.

Foto: KJartan Rørslett / NRK

– Det er rus og fart som forårsaker de aller fleste alvorlige ulykker og dødsfall i trafikken. Det er viktig å være ekstra skjerpa om sommeren, for da er det større risiko for å bli involvert i ulykker enn ellers i året, sier Karlsen.

Sjekk hvilke strekninger UP prioritere i ditt politidistrikt:

Mye å tenke på

Riktig fart, riktig felt, vikeplikt og fotgjengere. Det er mye å tenke på når en skal ut å kjøre bil. Sondre Vollan Hjellbakk (20) i Ålesund har hatt lappen i litt over et år. Han synes det er viktig at UP har kontroller. Selv innrømmer han at noen ganger bryter fartsgrensa, men klarer ikke å forklare hvorfor har gjør det.

– Det føles av og til litt tregt å holde fartsgrensa, selv om det ikke burde være slik. Folk skal ikke kjøre for fort og hvis folk kjører for fort bør de bli tatt for det, forteller Sondre Vollan Hjellbakk

Sondre Vollan Hjellbakk kjører bil

Sondre Vollan Hjellbakk (20) syns det er viktig at UP tar bilistene som kjører for fort.

Foto: Jørgen Wear
Rune Holthen

Rune Holthen (54) ber UP ta værstingene, og ha flere kontroller på kveldstid.

Foto: Jørgen Wear

Motorsyklisten Rune Holthen (54) føler ofte han må kjøre over fartsgrena. Han forteller at som motorsyklist blir folk irritert om han ligger for sakte. Holthen har en klar beskjed til UP: – skal man ta værstingene må de ut på kveldstid.

– Å ha fartskontroll i 30-sona er ikke noe vits. En ruller jo fortere enn tretti i et ubesluttsomt øyeblikk, sier Rune Holthen.

– Det er ikke noe i trafikken som heter dårlig tid

Distriktsleder i Trygg Trafikk, Erik Hartmann.

Erik Hartmann, distriktsleder i Trygg Trafikk i Møre og Romsdal sier det ikke finnes dårlig tid når man kjører bil.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Erik Hartmann fra Trygg Trafikk i Møre og Romsdal støtter prioriteringene til politiet. Han poengterer at fart og rus skaper de fleste ulykkene på veien, og om trafikantene skjerper seg blir det tryggere for alle.

– Det er ikke noe i trafikken som heter dårlig tid. Om sommeren må folk smøre seg med tålmodighet og ta den tiden det trenger, sier Hartmann.

Ikke mye tid å spare

Ifølge en utregning fra NAF er det ikke så mye tid å spare på å tråkke ekstra på gassen. Det dreier seg i mange tilfeller bare om sekunder pr. mil.

Tidsbesparelse per mil:

Hastighet

Hastighetsøkning

90 km/t

100 km/t

110 km/t

80 km/t

50 sek

1 min 30 sek

2 min 3 sek

90 km/t

40 sek

1 min 13 sek

100 km/t

33 sek