NRK Meny
Normal

Dette er bilbeltesynderne i fylket

Under forrige ukes bilbeltekontroll på busser var det først og fremst én gruppe som lot være å sikre seg selv.

Belte i buss

– Det er de over 15 år som er synderne, sier Bård Aune i Statens vegvesen region midt.

Foto: Rune Kjær Valberg / NRK

– Førti busser ble sjekket i Møre og Romsdal. 32 av desse var i tettbygde strøk med fartsgrense 50 km/t eller lavere. I denne gruppen var hele 111 av 291 passasjerer usikret, og det er altfor mange, sier Bård Aune i Statens vegvesen region midt.

Han sier det eneste positive med denne gruppen, var at nesten ingen av de som lot være å bruke bilbelte var under 15 år.

– Det er de over 15 år som er synderne, men det er fortsatt farlig for de små, ettersom disse kan bli truffet av voksne usikrede personer som blir slynget rundt i bussen ved en eventuell kollisjon, sier Aune.

På de åtte resterende bussene som ble sjekket i høyhastighetssonene var det derimot mange som brukte bilbelte. Av 221 kontrollerte passasjerer, var det kun ti av disse som lot være å sikre seg.

Totalt ble 391 passasjerer kontrollert i fylket. 25 prosent av disse var ikke sikret, dermed ligger vi akkurat på landsgjennomsnittet for vegvesenets undersøkelse.

(Saken fortsetter under tabellen)

Registrerte personskader i forbindelse med busslykker på landsbasis

2009

1 drept, 3 hardt skadd, 68 lettere skadd

2010

1 drept, 1 hardt skadd, 78 lettere skadd

2011

0 drept, 4 hardt skadd, 58 lettere skadd

2012

0 drept, 2 hardt skadd, 63 lettere skadd

2013

3 drept, 8 hardt skadd, 45 lettere skadd

Falsk trygghet

På landsbasis ble til sammen 23.000 busspassasjerer ble sjekket for bilbeltebruk i forrige uke. Ingen bøter ble delt ut, men fra og med denne uken kan man få 1.500 kroner i gebyr dersom man blir tatt uten bilbelte i bussen, sier Aune.

– Er det vanskelig å venne folk til å begynne å feste setebeltet i bussene?

– Vel, det har bestandig vært slik at det skal brukes belte der det er mulighet for det, men bussen har nok vært et slags friområde der man ikke gjør det. Folk føler kanskje en slags trygghet i større kjøretøy, og tenker ikke på at man kan skade seg, sier Aune.

– En falsk trygghet, kanskje?

– Ja, det er jo det. Man ser at mange av personene som har blitt hardt skadd eller drept i bussulykker sannsynligvis kunne berget livet dersom de hadde brukt bilbelte. Det er i alle fall havarikommisjonen sin konklusjon, sier Aune.