Hopp til innhold

Dette bør du sjekke når du kjøper russebil

Her er noen tips for å unngå de vanligste fallgruvene.

Russebil på trafikkstasjonen i Elverum

Det er viktig å tenke sikkerhet når man skal kjøpe russebil.

Foto: Mette Finborud Børresen

De har høye forventninger, og ting begynner å falle på plass. Navnet, «The Van of Wall Street», er bestemt, men selve bilen har de ikke.

Russ som leter etter russebil

Det har blitt noen timer med leting på nettet etter russebil.

Foto: Sara Lovise Roaldseth / NRK

– Vi har en på hånd, men vi har ikke kjøpt bilen, sier tredjeklassingene Ola Gisnås (18), Elias Lerheim Birkeland (17) og Ole André T. Strømsheim (17) på Spjelkavik videregående skole i Ålesund.

Om åtte måneder er de russ, og før den tid må bil være kjøpt.

– Vi leter etter sikkerhet, utseende, og så må anlegget være bra, sier Gisnås.

De er født i 98, og mange av bilene de ser på er mange år eldre enn dem.

Elias Lerheim Birkeland

Elias Lerheim Birkeland og de sju andre på bilen er opptatt av sikkerhet, men det er veldig viktig med et bra anlegg også.

Foto: Sara Lovise Roaldseth / NRK

– Det er kanskje lett å la seg blinde av det ytre, hvis den ser veldig kul ut og har et rått anlegg. Men så ser man kanskje at bilen har gått 300 000 kilometer, man kan ryke på en smell da, sier Birkeland.

Bør ta kontakt på forhånd

Statens vegvesen vil gjerne hjelpe russen.

Ole-Andre T. Strømsheim, Ola Gisnås, Elias Lerheim Birkeland og Odd Bertil Yksnøy

Odd Bertil Yksnøy synes ikke det er optimalt at mange 18-åringer skal kjøre rundt i gamle biler, men sier at Statens vegvesen prøver å gjøre det beste utav situasjonen.

Foto: Sara Lovise Roaldseth / NRK

– Vi vil at russetida skal være så sikker som mulig. Derfor må man tenke trafikksikkerhet når man kjøper bil også, sier Odd Bertil Yksnøy.

På trafikkstasjonen i Ålesund er det noen ting som gjerne blir fallgruver. Derfor har Vegvesenet noen tips.

– Det er viktig å sjekke russebilen for rust på viktige deler, feste ledninger og ha sikring på strømførende kabler.

I tillegg ber han russen være obs om bilene er ombygd.

– Det som oftest er galt på bilene er at det er blitt gjort endringer på setene. Setene kan være snudd feil vei eller de er ikke festet. Da kan vi ikke godkjenne dem, sier Yksnøy.

Han vil gjerne at russen spør seg til råds på trafikkstasjonen eller et verksted før man begynner å gjøre endringer på bilene.

– Det er ikke å forvente at en gutt eller jente på 17–18 år kan alle reglene, men de kan vi, så spør oss, oppfordrer han.

– Gjør gode avtaler

Det er en kjent problematikk hos Forbrukerrådet at det kan bli problemer når unge uerfarne bilkjøpere skal ut og kjøpe seg en russebil. Problemene kan også oppstå mellom de som går sammen og kjøper bil.

– Det kan løpe regninger som de ikke hadde tenkt på. Det kan være alt fra bøter, til at noen ikke betaler sin andel, eller motorhavari. Da er det om å gjøre å ikke være den eneste som står som ansvarlig på bilen, og som da sitter igjen med skjegget i postkassa, sier Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.

Hun sier det er viktig å gjøre gode avtaler.

Ola Gisnås

Ola Gisnås er den eldste på bilen til gjengen i Ålesund. Han hadde ikke tenkt på kontrakt mellom medlemmene på bussen.

Foto: Sara Lovise Roaldseth / NRK

– Det er ekstra trist om det skal koste penger i tilleg til vennskap, sier hun.

Russen i Ålesund har fått mange ting å tenke på.

– Nå vet vi hvor vi skal henvende oss hvis vi har flere spørsmål, sier Gisnås.

Det virket veldig greit å kunne komme hit og få svar, sier Birkeland.

Fallgruvene er mange når man skal kjøpe russebil