Hopp til innhold

Derfor drev giganten av gårde i uværet

Både kraftige trosser og en pullert i kraftig stål røk da ekstremværet «Tor» tok tak i et av verdens største offshorefartøy «Norman Maximus».

Normand Maximus

Det som ligger på kaia i Brattvåg taler sitt tydelige språk. Det har vært store krefter i sving.

Foto: ØyvindSandnes / NRK

Restene på kaia i Brattvåg understreker dramaet som utspant seg da det enorme offshoreskipet «Normand Maximus» slet seg under den forrykende vinden. Tykke trosser er kappet tvers av. Og forvridde stålkonstruksjoner ligger igjen på kaikanten. En pullert er borte.

Hege Akselvoll

Hege Akselvoll er kommunikasjonssjef i Vard.

Foto: Øyvind Sandnes / NRK

Ledelsen ved verftet i Brattvåg fryktet det verste, og hadde tilkalt slepefartøyer på forhånd, som skulle holde skipet på plass. Likevel var man i ferd med å miste kontrollen på skipet.

– Det var enorme krefter i sving. Det var kastevinder. Og skipet var ekstra godt fortøyd på grunn av værvarslene, sier kommunikasjonssjef i Vard, Hege Akselvoll.

Verftet Vard i Brattvåg hadde utstyrt skipet med ekstra gode fortøyninger. Bildene viser at fortøyningene fortsatt henger løst langs skipssiden etter at de har røket tvers av.

– Vi var forberedt. Menvi hadde ikke regnet med at dette skulle skje, sier kommunikasjonssjefen.

Verdens største offshore-skip, «Normand Maximus», har slitt seg fra verftet i Brattvåg i Haram på Sunnmøre.

Det var stor dramatikk da offshoreskipet «Normand Maximus» slet seg i Brattvåg fredag kveld.

Vard har fortsatt ikke oversikten over skadene som skipet har fått. Skipet blir gjennomgått i helgen, slik at staben skal kunne fortsette arbeidet mandag.

Det er ikke bare naturkreftene som har enorme dimensjoner. Også «Normand Maximus» er stor. Den er kaldt Norges største offshoreskip. Skipet er over 180 meter langt. Dekksområdet er på 2.500 kvadratmeter. Utstyret som skipet skal brukei forbindelse med rørlegging er på 550 tonn. Skipet har store kraner som skal brukes til håndtering av store rør og kabler.

Det er rederiet Solstad som har bestilt skipet som skal leveres sommeren 2016.